2009-08-07
PR-strategi för lolitaloppisen.
Flera har frågat mig hur vi lyckades dra så mycket folk till lolitaloppisen. Vissa har antagit att det var på grund av min journalistutbildning men egentligen handlar det om logik och kännedom om subkulturen.
Tala rätt språk och förmedla rätt bild
En publik tråd på Svenska Lolitaforumet användes som informationssida till loppisen. Intresserade kunde därmed se att vi fanns på riktigt och att vi var seriösa. Alla texter som skrevs innehöll slang och nyckelord som slog an toner och associationer som tilltalade målgruppen. Bildspråket på affischen och flyerserna designades för att tilltala målgruppen.
Om du inte visar att du vet vad du håller på med kommer ingen annan att tro det heller. För den som inte är initierad signalerar en intern språkanvändning kunnighet och insatthet. Vi ville locka folk som var intresserade av subkulturen i första hand, så därför paketerades allt för de redan initierade. De icke-initierade hakar på ändå om de är tillräckligt nyfikna.
Känn till vattenhålen
Jag frågade mig själv; "Om jag var intresserad av lolita men inte visste om att varken forumet eller andra lolitor fanns i min närhet, var skulle jag gå då?"
Jag satte upp affischer och flyers i butiker, på fik och andra ställen som jag antog att rätt målgrupp skulle besöka.
Att göra reklam "överallt" är bortkastad tid och bortkastad energi. En affisch som hänger där någon intresserad kanske kan se den är värdelös, en affisch som hänger där någon intresserad definitivt kan se den är guld värd.
Skicka vidare
Både affischerna och flyerserna laddades upp och gjordes tillgängliga i digital form; en variant för utskrift och en variant för webbpublicering. Vi uppmanade folk att fritt använda sig av bilderna och skriva ut både affischer och flyers om de själva kunde komma på ett ställe att göra reklam på. En länk tillbaka till den officiella informationstråden på forumet var det enda kravet vi hade.
Folk lyssnar på folk de känner. Folk går på saker som deras kompisar går på. Alltså är det självklart att alla ska kunna göra reklam och haussa det som de själva gillar.
Locka gammelgäddan
Jag skrev ett officiellt pressmeddelande uppdelat i tre delar; evenemangsinformation, medverkarinformation och kontaktinformation. Den första delen presenterade lolitaloppisen rakt upp och ner. Den andra delen presenterade vilka som var arrangörer och vilka företagsutställare som skulle komma tillsammans med länkar till allas hemsidor. Kontaktinformationen innehöll namn, mailadresser och telefonnummer. Pressmeddelandet skickades till SVT, SR, SvD, DN, Nöjesguiden, Allt om Stockholm, KP, GLÖD, Mitt i Vasastan, Vi i Vasastan och TT Spektra. Vi fick uppmärksamhet av SvD, DN, Allt om Stockholm och Vi i Vasastan samt en talangscout till ett barnprogram på SVT.
Såkallade mainstreammedier är intresserade av allt som sticker ut ur den normala strömmen av nyheter så se till att pocka på dem genom att sticka ut. De kanske inte kommer trots att pressmeddelandet gått ut men vet de inte om att du finns kommer de absolut inte komma.
Håll nyfikenheten uppe
Jag bloggade om loppisen, alla andra som på något sätt var involverade som säljare bloggade om loppisen, informationstråden på forumet uppdaterades regelbundet. Vi involverade de som inte var "bakom borden" och triggade deras upmärksamhet genom att ständigt låta dem veta vad som pågick fram till loppisdagen.
Resan till målet är halva nöjet med upplevelsen. Transparensen i organiseringen ger de potentiella besökarna en känsla av medverkan istället för en vi-och-dem-känsla.
I have been asked how we managed to get so many people to the lolita flea market. It's all about logic and knowing the subculture.
1) Talk the right language - if you can't show that you know what you're doing, noone else will believe it either.
2) Know the waterholes - get the flyers and posters out in stores, cafés and random places where people who are interested can definitely see them.
3) Pass it on - make it easily accessible for people to spread the word themselves.
4) Put the lure out - mainstream media loves news about alternative stuff. Let them know you're planning something, they sure won't come if they don't know about you.
5) Keep them curious - blogging and regularly updated info lets potential visitors in on what's happening behind the scenes in prior to the event and makes them feel more involved.
Bild © KERA Juni 2008 via jmagazinescans@LJ
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment