2008-10-28

Lolitafinanskrisen.

Jag erkänner - den senaste månadens rapporter om hur finanskrisen drabbar svenska folket, jag har låtsats som att det inte händer mig. Jag har inga aktier, inga fonder och egentligen inga besparingar som påverkas av omvärldens valutakurser.
Trodde jag, ja.


Jag handlar mina kläder främst från Japan. Jag försöker handla second hand så mycket jag kan men ibland kan jag bara inte hålla mig och då köper jag helt nytt.

Enligt XE fick jag vid den här tiden förra året ungefär 17,9 yen för 1 krona.
I september fick jag 16 yen för 1 krona.
Idag får jag 11,9 yen för 1 krona.
Nu tänker du att knappt 5 kronor inte gör någon skillnad. Det tyckte inte jag heller. Till dess att jag började räkna i den riktiga valutan; KLÄDER.

En ny klänning från valfritt japanskt lolitamärke kostar runt 25000 yen.
Vid den här tiden förra året kostade en klänning, enligt XE:s kurshistorik, ungefär 1396 kronor.
I september kostade en klänning 1562 kronor.
Idag kostar en klänning 2100 kronor.
Det är drygt 800 kronor mer på ett år, 500 kronor mer på knappt en månad. Och detta innan alla avgifter som frakt, kommission och eventuell tull.

Jag har det inte dåligt ställt ekonomiskt sett, inte alls. Men 500 kronor i månaden lägger jag hellre på en resa till Stockholm eller en lyxmiddag ute på restaurang.
Det positiva med finanskrisen är att jag kan få mer pengar för kläder jag säljer internationellt. Men vem vill köpa när ingen har pengar?

3 comments:

  1. Har exakt samma problem även om jag är mer inne på dollarn som visserligen inte ökat lika blodigt som yen men ändå. Hur ska vi kunna stilla vårt internetshoppingberoende nu??? The anguish!!!

    ReplyDelete
  2. Jag vet, jag tycker det är fruktansvärt. Ingen shopping på obestämd tid? Det är en mardröm som besannats!

    ReplyDelete
  3. Annars så måsten man kanske...
    åh hemska tanke, planera sina köp!!

    fyyy vill inte, är fast i ebay träsket!

    ReplyDelete