2007-07-18

Japanese School Girl Inferno: Tokyo Teen Fashion Subculture Handbook - Macias, Evers, Nonaka


Jag blev förvånad över hur liten och lättläst boken var. Kanske hade jag för höga förväntningar överlag.


I kronologisk ordning redogör författarna för det japanska streetmodet, med mest fokus runt Harajuku. Från 60-talets gangsterbrudar till dagens decorakids förklaras modegrenarnas ursprung, upphovskvinnor och intressesfärer. Komplett med illustrationer och foton.

Jag önskar att intervjuobjekten kunde fått komma till tals mer istället för en massa löpande text. Någonstans där mellan citat från fashionistas och tidningsgrundare hade jag önskat att författarna gick ner på psykologin bakom. De undrar varför tjejerna klär sig såhär. Efter att ha läst boken har jag fortfarande inte fått något svar. Jag har fått veta hur det blev som det blev. Varför intervjuades inte en kogal eller en lolita?

Boken är en snabbkurs för den oinvigde och en trevlig komplettering till den insattes bokhylla. Men jag vill ha något mer nästa gång. Det börjar bli tråkigt.

No comments:

Post a Comment