2007-05-20

En gothlolis forumliv.

Det danska gothloliforumet är större än vad jag trodde. Vilken positiv överraskning! Det är välkategoriserat och samlar upp andra intressen som är japanrelaterade.
Stämningen verkar vara god, Stelala och Zarsu har lyckats bra med att skapa ett danskt nätverk. Helt klart värt att lurka på.

Det svenska gothloliforumet är inte lika aktivt men vi kanske inte heller är lika många. De mest aktiva användarna har vant sig vid att hänga på diverse internationella forum och diskussionsgrupper vid det här laget.

Lolitasnap är ett exempel på ett av de internationella samlingsställena. Communityn bygger på att användare laddar upp sina bilder och chatta med andra likasinnade.
Ironiskt nog var gamla Lolitasnap en av många anledningar till varför jag tog en paus. Jag försvann från scenen precis när den gamla versionen började bli som störst. Många andra tyckte däremot att det var ett bra samlingsställe. Det var utan tvekan ett bra ställe att lära känna folk på. Det passade bara inte mig.
Numera är Lolitasnap en blek kopia av den forna communityn. Jag har aldrig gillat betygssystemet som finns för fotona men den nuvarande utvecklaren motiverar det med att folk vill ha det kvar.

Den största samlingsplatsen är utan tvekan EGL på Livejournal. Här dominerar amerikanska lolis och deras miljarder säljposter.
På grund av den låga dollarn är EGL ett guldställe när det gäller att vaska fram fynd. Nackdelen är att du snabbt vänjer dig vid att kunna köpa så gott som oanvända kläder till skampriser, vilket leder till att vissa plagg som i praktiken är rena rama kapet går osålda. Allting som associeras med sweet loli hypas och går åt som smör medan de mer gotiska märkena knappt blir sneglade på.
Självklart är EGL också första anhalten för många nybörjare och ibland kan stämningen bli löjligt hätsk när samma fråga ställts för hundrafemtioelfte gången. Ryktena om att lolis är elitister började här.

Den communityn som har rykte om sig att vara mest elitistisk är Himitsu no Niwa. Det är en stängd community där nya medlemmar enbart tillåts via inbjudningar och om de redan känner någon på insidan. Bildgallerierna går dock att bläddra i även om man inte är registrerad. Själv är jag inte medlem så jag vet inget om hur det är på insidan men det verkar vara en god stämning mellan tjejerna som är medlemmar.

Själva upplägget av Himitsu no Niwa påminner mig om det gamla, numera döda, Metamorphique på Livejournal där medlemsskapet var tvunget att godkännas av moderatorer och inläggen var låsta för den som inte var medlem. Det var på den tiden då EGL i huvudsak handlade om gothloli men såg genom fingrarna när det gällde liknande stilar. Så småningom blev reglerna striktare och EGL blev till vad det är idag och Metamorphique mer eller mindre självdog.

2 comments:

  1. Om du har några bra tips på hur jag kan göra vårat/mitt/det svenska forumet bättre så tar jag emot alla råd jag kan få. Vi har ju nästan 100 medlemmar, men så få som skriver!

    Jag älskar himitsu no niwa. emmie/M är en av mina favvislolitor of all time.

    När jag blev intresserad av lolita var det nästan ingen som klädde sig i sweet loli, men nu är det störst! jag tror att då var det många som först klädde sig goth och sen gick över till gothic lolita... nu verkar de flesta gilla annat innan.

    ReplyDelete
  2. Det är svårt att motivera folk att skriva - jag vet själv, Saumaheim var ett trögt skepp. ^^;;

    Himitsu no Niwas fotoalbum är ju rena inspirationskällan. Jag brukar ströbrowsa lite då och då.

    Sweet loli är definitivt störst. Kanske för att det är naturligt flickigt även om jag inte gillar att använda sådana termer?

    ReplyDelete