01 december 2009

Just another manic Tuesday in my purple suede otk boots.

Jag älskar mina nya stövlar. Overkneestövlar ger mig en anledning att bära minikjol. Det var ett tag sedan sist.

Det är mycket som snurrar i huvudet nu. Mitt kontrakt är förlängt med en månad till. Fram till sista januari har jag jobb. Frågetecknena har inte försvunnit. De har blivit fler.

Jag började undersöka thailändska språkkurser i Bangkok. Det finns en hel del, studiemedelsberättigade till och med, med start tre gånger per år. De flesta thailändska språkkurserna som erbjuds via agenturer av olika slag är belägna i Phuket, Patong eller Pattaya - tre av de värsta ställena jag vet på hela jordklotet och dessvärre precis så jävliga som alla fördomar målar upp det.
Jag vill lära mig språket på riktigt, en gång för alla, både skriva, läsa och prata. Mamma pratade thailändska med mig när jag var liten men jag svarade alltid på svenska, envis som jag var. Mitt ordförråd innehåller dagliga fraser som "jag är hungrig", "vad gör du", "jag har ont i huvudet", "finns den här i rosa?". Jag har lovat mig själv att bo i Thailand en längre period innan jag fyller 30 år. Jag kanske inte får något bättre tillfälle än nu?

När jag ändå tittade på språk så funderade jag på att damma av min högstadiefranska. Franskan är ett plus i kanten i jakten på ett jobb. Eller ja, det är något jag inbillar mig iallafall. Det kanske blir till hösten. Det vore iallafall roligt att kunna säga något mer på franska än "jag heter Maria", "jag vill ha en cola" och "jag är en anka". Helst vill jag till Paris. Jag gillar storstäder.

På tal om jobb: jag blev erbjuden att föreläsa för universitetet och deras samarbetspartners om sociala medier. Föreläsningen skulle isåfall bli av i februari, vara öppen för vem som helst att komma och lyssna på nere i Kalmar men också sändas via distansstudio till spridda delar av landet. Det kändes smickrande men väldigt, väldigt läskigt. Lilla jag, va, vad har jag att säga? Så dumma tankar. Man har ju alltid någonting att säga.

Kofta, tröja: Gina Tricot
Kjol: ASOS
Strumpbyxor, håraccessoarer: H&M
Stövlar: Ellos
Smycken: Lisbeth Dahl, Betsey Johnson





I love my new boots. Overknee boots give me a reason to dress in miniskirts. It's been a while since.

There are a lot of question marks running around in my head. My job contract is going to be stretched until last of January but I am still worrying about what to do next year.

I have started to look into thai language courses in Bangkok. I refuse to go to the more popular Pattaya, Patong or Phuket schools. Those places are three of my least favourite places in the world because all the bad shit you ever heard about Thailand is based on what's going on in those very cities.
I want to learn thai once and for all, reading, writing and speaking. Mom used to speak thai with me when I was young but stubborn as I was I always replied in Swedish. I know how to say the usual stuff like "I am hungry", "I have a headache", "what are you doing", "does this come in pink?". I've promised myself to live a longer period of time in Thailand before I turn 30. Maybe the timing will never be more perfect?

I've also contemplated reading French in Paris. I have some kind of belief that it will help me when it comes to job hunting. It would also be nice to say something else than "my name is Maria", "I would like a coke please" and "I am a duck".

I got an offer today to hold a small lecture for my university and some of their partners about social media. I was flattered but also very nervous. I thought; little me, why, I don't know anything? So stupid thoughts. Of course I know something.

6 kommentarer:

  1. Damn, woman. If you walked past me in that outfit I'd be all :O and *__* and then I'd do something stupid like spill my coffee because I'm dork like that.

    Going to Thailand sounds promising! I've kind of wanted to do the same thing (go back to where I was born to learn the language/culture better) but I've always retreated to the safer options.

    Best of luck with whatever you do. And with the lecture, too!

    ~excoriate

    SvaraRadera
  2. Hi! My name is Jeanne, I'm from France and I read your blog once in a while.
    I would never had guessed you wear half-thai. Now I'm examining your eyes on your photos.
    Good luck in learning french!

    SvaraRadera
  3. 1. Hottie!
    2. Om du vill åka till Thailand och plugga språket och lära dig, go for it. Du verkar ha en stark längtan efter att lära känna dina rötter och det språket.
    3. Föreläsning...du har massvis att säga. Du skulle praktiskt taget kunna mata alla de människorna i timmar med snack om du kommer igång. :P

    SvaraRadera
  4. Hej! Vilka snygga skor :D

    SvaraRadera
  5. excoriate: Just the thought of moving abroad scares me, even though I know I can always return home if I feel deadly homesick.

    La Mome Neant: Hello and welcome, nice to hear that you like my blog. :)

    Sofi: Ja, förr eller senare så måste jag dit helt enkelt. Förresten innebär en föreläsning att man pratar en KORTARE stund. Just det. Heh.

    V: Hej och tack! :D

    SvaraRadera
  6. Haha, "finns den här i rosa?"! Min persiska ar inte mycket battre, jag kan saga "glass", "apple", "hej", "hej da" och "jag har en bla cykel". Och sa kan jag saga "vildsvinet ar vilt" pa polska. *sprakgeni* :P

    SvaraRadera

Tack för din kommentar, jag försöker alltid svara så snart jag kan!

Thank you for your comment, I always try to reply as soon as I can!

Blog Widget by LinkWithin