27 november 2009

For my grave, remember the good times we had.


Miri funderar kring gravstenstitlar idag.

Jag försöker att inte tänka så mycket på döden. Jag vet inte ens om jag vill bli begravd med sten och allting, det känns så överdrivet på något sätt. Kanske för att jag är rädd för att ingen skulle besöka min grav. Jag tycker alltid så synd om oskötta gravar så jag stannar upp vid dem, klappar lite på deras stenar bara för att.

Men om jag beslutar mig för att ha sten och allting så skulle jag föredra ett vanligt uttryck på min gravsten. Ett uttryck jag använt mig mycket av i mitt liv alltså.

"Maria - fett najs"
"Maria - precis"
"Maria - eller hur"
"Maria - fan vad bra jag är"

Så när mina efterlevande kommer till graven skulle de inte behöva gråta. De skulle titta på mitt uttryck, satt i sten. De skulle le, kanske höra min röst i huvudet när de läser, skratta lite och minnas alla goda minnen som vi skapade tillsammans. Det skulle bli en mycket trevligare visit på kyrkogården.




I have a hard time imagining being buried in a real grave, you know, with a headstone and all. Maybe because I am afraid that noone will visit my grave. I always feel sorry for the unloved graves in cemetaries. I usually stop by them and pat their headstones just because.

If I was to be buried with a headstone I would like for it to have a personal quote on it. Something I have said a lot while I was alive.

"Maria - that's phat"
"Maria - exactly"
"Maria - right?"
"Maria - fuck I'm fab"

So when my surviving relatives or friends visit my grave they won't have to cry. They would look at my quote, they would smile, maybe hear my voice in their heads saying it, laugh a bit and remember something good about me.
I think that would make visits to the cemetary much nicer.

Image © Cade

8 kommentarer:

  1. Maria - precis, bästast!

    SvaraRadera
  2. when i was little and my mum would take us to the cemetry so she could visit my grandmas grave, my brother and I would wander around taking flowers out of big bunches, from people that had lots, and lay single flowers on the 'sad graves' as we called them, that didn't have any.

    SvaraRadera
  3. Jag vet inte, på kyrkogården i lilla Ramdala så finns det en liten trappa längst bort som leder ner till åkrarna som finns bakom. När man kommer ner för trappan så precis bredvid under ett träd med utsikt över alla åkrarna finns det en gammal nött gravsten. Jag vet inte om det är en grav eller bara en borttagen sten, men att ingen sköter om den känns inte sorgligt, för den verkar ha det så bra där för sig själv. Så det sorgliga tycker inte jag är de bortglömda gravarna, utan de moderna kyrkogårdarna i sig självt. Rad på rad av generiska stenar bredvid varandra...

    SvaraRadera
  4. Jag vill inte ha någon grav så det blir sålunda ingen gravsten heller.

    För att gå så mycket off-topic som möjligt; Vet du om det finns möjlighet att göra vad som på engelska heter 'digital perm' i Sverige? Det är någon sorts skonsammare permanent bra för asiatiskt hår som ger mjuka lockar tack vare en apparat som ser lite ut som ett medusahuvud. ^^

    SvaraRadera
  5. I think I want to be cremated. I just really like the idea of the quote you just put up about us all being made of stardust and then returning to that state really resonates to me. I would want to be scattered over on of my favorite places (like the ocean or a waterfall) and then when people want to remember me they can come to that place instead of a depressing cemetary. You know what I mean?

    SvaraRadera
  6. Annars tycker jag att "Maria - så det kan bli" kunde vara roligt. =)

    SvaraRadera
  7. jag bryr mig faktiskt inte alls om vad som händer med min kropp efter att jag dött, utan tycker att mina närastående får välja det efter vad som känns bäst, är mest ekonomiskt, lättskött etc.

    Men nu blir jag ju fan lite sugen på att ha en med
    "fan vad bra jag är!" ; D

    SvaraRadera
  8. miri: Haha, bästast, säger jag det? Bästast kan stå iallafall.

    Gillian: That is so cute. My grandmother used to bring extra flowers with her to the cemetary when she visited her sisters grave. Those extra flowers were for all the empty graves that she passed while she went to her sisters.

    Yonaki: Gud vad fint med den lilla självständiga gravstenen. Jag har aldrig tänkt på det som så men det är klart, moderna kyrkogårdar är verkligen ihopträngda.

    Birgitta: Jag har INGEN aning om vad "digital perm" är men det låter ju helt fantastiskt. Jag ska undersöka saken!

    sugoishii: I know exactly what you mean and I think I would like to be cremated too. Here in Sweden most graveyards have a memorial grove where ashes are buried. There are no stones but it's free for relatives to light candles and leave flowers on the side of the grove. This because it's not allowed to scatter ashes freely anywhere you wish in Sweden, you have to have a special permit for that.

    Catta: HAHAHA, det skulle ju vara klockrent!

    Alice Apricot: Jag ska underlätta för mina efterlevande genom att åtminstone säga vad jag föredrar så att de slipper sitta på begravningsbyrån och tjafsa mitt uppe i sorgen. Om de sedan vill tjafsa och ändrar sig och tycker att något annat passar bättre, då kan jag ju inte stoppa dem. Stenen kommer ju att stå för alltid (eller så länge släktingarna betalar för gravplatsen :P) så vadfan, varför inte slå på stort?

    SvaraRadera

Tack för din kommentar, jag försöker alltid svara så snart jag kan!

Thank you for your comment, I always try to reply as soon as I can!

Blog Widget by LinkWithin