16 november 2009

Finally home from Japan. Without bags though.

Vi var på flygplatsen tidigt för att säkra ombokningar tillbaka till Sverige. Finnairs piloter inledde sin strejk idag och vi blev ombokade med KLM som flyger via Amsterdam. Först fick vi höra att vi inte skulle få någon mat på flyget eftersom vi blev ombokade så sent. Jag och Nina blev upprörda och röt på den stackars Finnair-representanten. Tolv timmar utan mat, var representanten inte klok, vad skulle vi få i oss för näring, sprit och parfym? Representanten och chefen återkom en halvtimma senare och bad hemskt mycket om ursäkt, självklart skulle vi få mat på planet, förlåt för missförståndet, hemskt ledsna var de. Tur var väl det, jag hade stulit någons mat om jag inte hade fått mat själv. Maten på planet var förresten GUDOMLIG. Snyggt serverad, relativt stora portioner för att vara flygplansmat och, hör och häpna, maten SMAKADE GOTT.

Transfern i Amsterdam gick smärtfritt förutom att hälften av våra väskor kom fram och den andra hälften kom inte fram till Stockholm. Självklart var min väska en av de som inte kom fram. Väskan är fortfarande i Amsterdam så den är inte totalt försvunnen. I värsta fall blir det inga julklappar i år eftersom jag packade allting i den väskan. Hej å hå!

Imorgon åker jag tillbaka till Kalmar. Det känns så surt att jag bokade flyg ner till Kalmar från Arlanda som skulle ha gått ikväll men det missade jag med en timme på grund av detta. Det är inget jag kan boka om eller få återbetalt heller eftersom Kalmarflyg inte ansvarar för Finnairs påhitt.

ÅH VAD SKÖNT DET ÄR ATT VARA HEMMA I SVERIGE IGEN. Nu vill jag bara hem till min egen säng.

Tack Nina, Victor, David, Junior, Martin och Malin för två fläskiga veckor. <3




I'm home now. End. :P Too tired, been traveling for 24h+. My bag is missing and I want to get home to my bed. Going from Stockholm to Kalmar tomorrow.

10 kommentarer:

  1. Skriv till Finnair och kräv om pengaersättning för det missade planet i Sverige. De borde stå för det eftersom det är deras fel att du inte kunde hoppa på ditt flyg som du egentligen skulle med. Om jag vore i din sits skulle jag vara skitförbannad. Ska du betala för att de strejkar? I don't think so. :/

    SvaraRadera
  2. Vad snurrigt allt blev, men verkar ändå ha löst sig relativt bra. Förhoppningsvis kommer ditt bagage med posten! :D

    Var tvungen att söka på "japan" på bloggsök och hittade hit. Blev oerhört glad då jag troligtvis åker till Japan nästa höst, måste få fråga hur naturen såg ut där ni var nu? Är det höst med sprakande färger där borta, eller hur ser det ut? :D
    Vill gärna kombinera "hälsa-på-vän-och-fotoresa" så vill gärna åka till Japan när träden är sådär kanllröda och gula! ;)
    Vilken månad tror du är bäst om man ska lite norrut?

    SvaraRadera
  3. Hope you can catch up on lost sleep and that your body clock isn't out of sync ^^ I also hope your lost luggage finds it's way to you.

    SvaraRadera
  4. Det har varit kul att läsa inläggen från resan ^^ Hoppas väskorna är på plats snarast! Wälköm to Sveeden.

    SvaraRadera
  5. rusty: Deras skyldighet är att få hem sina passangerare som har bokat biljetter hos dem. I och med att jag bokade min inrikesresa separat från gruppresan och dessutom med ett annat flygbolag hamnar jag utanför ersättningsgarantin. Surt.

    Zarah-Lou: Mycket snurrigt blev det men självklart sådant jag kommer skratta åt om ett halvår. Naturen var fortfarande mycket grön och lummig men började dra sig mot typiska höstfärger, åtminstone i skogen runt Fuji. Jag kan inte uttala mig om vilken årstid du bör åka eftersom det här var min första resa till Japan men enligt min väninna är hösten behagligast med tanke på det svala vädret. Vi hade verkligen oförskämd tur med vädret.

    Chelle: I'm trying hard to keep myself awake but will probably crawl into bed soon. My luggage is found, in my town and will be delivered to me tomorrow. :)

    Nathaniel: Du är eller.

    toccata: Vad kul att du gillade det! Väskan är framme imorgon enligt SAS. Det är skönt att vara hemma. ^^

    SvaraRadera
  6. Tack för ditt svar! :)
    Jag tror jag ska sikta in mig på början/mitten av november!

    SvaraRadera
  7. Oh, what a relief to be reunited with your luggage! Losing my luggage is one of the things I fear most when travelling (aside from being mugged, abducted etc etc :P)

    SvaraRadera
  8. I've only lost my luggage while returning home which is fine since, well, you are at home. My nightmare would be losing my luggage while going out in the world, which hasn't happened to me.

    SvaraRadera

Tack för din kommentar, jag försöker alltid svara så snart jag kan!

Thank you for your comment, I always try to reply as soon as I can!

Blog Widget by LinkWithin