10 november 2009

Arrived in Osaka - tried natto and survived!

Idag är jag frisk, så när som på att jag hostar en del. Nina mår bra men har ont i revbenen av att ha hostat i flera dagar. Martin mår nog sämst av oss alla och är ur synk. Martin var så omtänksam och skrämde upp Nina med att man kan hosta sönder revbenen. Skitbra grej att säga till Nina som redan nojjar över minsta lilla sak.

Osaka ligger ett stenkast ifrån Kyoto. Vi segade oss och kollade inte upp resvägen så noggrant och färden tog två timmar. Vi åt lunch på en restaurang nära hotellet och de hade natto - japanernas motsvarighet till surströmming. Det vill säga äcklig mat som lokalbefolkningen knappt gillar och som dumma utlänningar envisas med att testa. Typ jag!




Närbild på äckelpäcklet.


Resten av dagen har vi spenderat i Den Den Town, nörd- och teknikområdet i Osaka. Här kan man köpa allt från spel till datorer till mobiler till läsk med mangatema, som Junior stolt visar upp.


Jag blev sugen på att köpa en begagnad DS Lite för 8000 yen (ca 700 kronor) men jag har inte bråttom, jag har ju precis kommit hit. Kanske finns det billigare begagnade prylar någon annanstans. Istället köpte jag en nyckelring som låter som när man öppnar en hemlig lönngång i Zelda, två mobilstraps i form av luddiga katter och ett par rosa Hello Kitty-hörlurar.

Imorgon ska vi till Universal Studios.




I'm feeling better now, I have this cough that clings on to me still. The cough clings to Nina and Martin as well but Nina is recovering and Martin feels a bit worse.

We arrived in Osaka today and as you can see I tried the infamous natto - fermented soy beans. Yes, it tastes like shit.
The rest of the day was spent in Den Den Town, nerd and techie area of Osaka. I was tempted to buy a used DS Lite for 8000 yen but I settled for a keycharm that makes the secret door sound in Zelda, two fluffy kitty shaped cellphone straps and pink Hello Kitty earphones.

15 kommentarer:

  1. Haha, det ser ju för härligt ut när slemtrådarna hänger från din mun! :D

    Hoppas att ni kryar på er så att ni verkligen kan njuta av resan.

    Vill bara passa på att nämna att senaste numret av Elle Interiör har en liten, liten artikel om skräckromantik och man nämner Gothic Lolita. De tipsar även om Ulrikas utställning och det är en stor bild av ett av porträtten, tyvärr inte ditt men ett jättefint likväl.

    SvaraRadera
  2. Tack, men jag nojjar inte över minsta lilla sak.

    SvaraRadera
  3. Birgitta: Elle Interiör av alla tidningar? Det var något nytt.

    Nina: Jag har msn-konversationsbevis på att du nojjar. ;)

    SvaraRadera
  4. blöööghhh vad äckligt! D;

    SvaraRadera
  5. Oh man that stuff looks gross and stringy! I have never heard of that, do Japanese people eat that all the time?

    SvaraRadera
  6. De där va modigt gjort!
    Hoppas ni har de trevligt i osaka, de e enligt mig den bästa staden i världen. : D Och förbered er för timlånga köer på USJ, men dom e relativt mycke värt de. Åtminståne Jurrasic Park : D <3

    SvaraRadera
  7. haha, jag tycker att det ser gott ut! Dessutom verkar det ju skitnyttigt. Jag skall kila ned till min asienlivs och se om de har några!

    SvaraRadera
  8. Eeew det ser inte speciellt gott ut på bilden iaf :P

    Tur att du mår lite bättre iaf :)

    SvaraRadera
  9. Lol, natto stinks to high heaven but I actually really like it with plain white rice. ;)

    ~excoriate

    SvaraRadera
  10. Haa! Tack för den fina rapporten. Men den avskräckte mig inte helt, vill fortfarande prova natto om tillfället dyker upp. :D

    SvaraRadera
  11. Hördudu älskling, det är inget fel på natto. Jag tycker faktiskt det är gott. natto, vårlök, ris och ett rått ägg är en fin lunch. <3

    SvaraRadera
  12. För övrigt så äter väldigt många japaner natto, men det finns faktiskt många som är allergiska mot just natto har min lärare sagt. Antagligen något de inte tål efter processen. :P

    Men när jag kommer hem ska jag göra nabe-rätt åt dig om vi hittar det jag behöver. Får väl köpa med mig kombu, mochi och sånt. <3
    http://en.wikipedia.org/wiki/Nabemono

    SvaraRadera
  13. Sara: Skitäckligt!

    Caitlin: It's a very common dish but according to my friend many Japanese people are allergic to natto. Lucky them.

    Sandra: Vi hade himla tur med köerna, inte mer än 10 minuter på någon utav dem. Antagligen för att det regnade, är lågsäsong och mitten av veckan.

    AliceApricot: Du är varnad... :P

    Lithia Black: Det var verkligen inte gott!

    excoriate: You do? Blech. XD I had a hard time getting rid of the aftertaste.

    Emilia: Trots att jag blev varnad flera gånger var jag ju, som du ser, tvungen att testa själv. Eftersmaken är det som är äckligt och den smyger sig på en sakta, sakta.

    Sofi: Du är knäpp men jag äter gärna din nabe. ;)

    SvaraRadera
  14. Kan ju inte påstå att man blir särskilt frestad x'D



    www.teatime.webblogg.se

    SvaraRadera
  15. Hördudu älskling, det är inget fel på natto. Jag tycker faktiskt det är gott. natto, vårlök, ris och ett rått ägg är en fin lunch. <3

    SvaraRadera

Tack för din kommentar, jag försöker alltid svara så snart jag kan!

Thank you for your comment, I always try to reply as soon as I can!

Blog Widget by LinkWithin