01 oktober 2009

Food I want to eat when I visit Japan.

Idag är det exakt en månad kvar till dess att jag åker till Japan med Nina&CO. Jag kan knappt fatta det! Förutom att jag ska vara en äkta turist (ta kort på allt som rör sig) ska jag bejaka mitt största intresse näst efter shopping: ÄTA MAT!

Det här är listan på maträtter jag vill äta i Japan...


... som jag har testat i Sverige: (all mat är godare när den äts i ursprungslandet)
sushi - ris med vinäger tillsammans med olika råa eller färska ingredienser, oftast fisk och skaldjur
sashimi - rå, tunt skivad mat som serveras med dipsås och andra enklare tilltugg, vanligtvis fisk och skaldjur men det kan även vara kött
yakitori - kycklingspett
yakiniku - japanskt sätt att tillaga kött och även grönsaker över glödande kol eller en gaslåga
teriyaki - kött, fisk eller grönsaker som grillas eller steks i en söt soyasås
udonnudlar - tjocka nudlar av vete
macha - glass smaksatt med grönt te
tempura - grönsaker, kött, fisk eller skaldjur som doppas i frityrsmet och friteras
gyoza - kinesiska degknyten fyllda med fläsk och grönsaker
katsudon - panerad och friterad fläskfilé, kyckling eller fisk
yakisoba - stekta nudlar
okonomiyaki - en slags omelett med varierande ingredienser, kallas ibland för "Japans pizza"


... som jag aldrig har ätit förut: (för att man måste testa nya saker)
kushiage - grönsaker, kött, fisk eller skaldjur spetsat på pinne som friteras
natto - fermenterade sojabönor, äts ofta till frukost (enligt ryktet skitäckligt, så måste jag ju testa)
japanska crepes - som vanliga crepes fyllda med glass och/eller frukt (nej, aldrig någonsin, någonstans, i mitt liv har jag ätit crepes tidigare)
shabu-shabu - nudlar, grönsaker och räkor eller tunt skuren biff som kokas i en tunn fond och som doppas i soja- eller sesamsås innan den äts
gyūdon - kryddat nötkött
takoyaki - ett runt degknyte fylld med bläckfisk
japansk curry - som det låter!
grillat bläckfiskhuvud - ... som det låter.
butaman - degknyte med fläskköttsfyllning
dangos - färgglada risdegsknyten som äts som sötsaker
omurice - "omelettris", stekt ris med ketchup tillsammans med äggomelett
parfait - superdekorerade glassar
floaters - efterrätt bestående av glass och läsk
korokke - panerade och friterade bollar med krämig fyllning av grönsaker, kött, fisk eller skaldjur

De flesta matbeskrivningarna kommer från Wikipedia.




Today it's exactly one month left until my first trip ever to Japan. Here is my list of foods I have to try in Japan, divided into dishes I have eaten in Sweden and dishes I have never eaten before.

Images © roboppy/Kunitoraya, Amy.Ng, Zeetz Jones, pjah73, Yume Photo, shok

5 kommentarer:

  1. I think I need some sweets now. D:

    I hope you have a great time there! Someday I'll go visiting too!

    SvaraRadera
  2. Pst, yakiniku e egentligen koreanskt, japanerna bara gillar de. ;)

    SvaraRadera
  3. Valentine: Thank you, I really REALLY look forward to it!

    Sandra: Jag är ju ingen mathistoriker men enligt Wikipedia har yakiniku utvecklats till en egen maträtt med influenser av koreanska invandrare och deras horumonyaki. Så då borde ju yakiniku räknas som en inhemsk japansk maträtt. Eller som min väninna sa; "falukorv är fortfarande svensk, trots att tillagningen influerades av tyskar."

    SvaraRadera
  4. Yay, Japan, yay!!! Ta kort på all mat du kommer att äta! :D

    *hostglöminteHarryPotterpåjapanskahost*

    SvaraRadera
  5. Jag lovar, jag kommer att ta kort på ALLT.

    SvaraRadera

Tack för din kommentar, jag försöker alltid svara så snart jag kan!

Thank you for your comment, I always try to reply as soon as I can!

Blog Widget by LinkWithin