02 september 2009

Utvecklingssamtal med chefen är som kvartsamtal på lågstadiet.


Kvartsamtal, 7 år
Sitter vid ett litet bord och väntar på att läraren ska börja prata.
Har listat vad jag tycker om, inte tycker om och vad jag vill göra mer av.
Pratar kring en summering av vad jag har lärt mig under terminen som gått.
Gör en ny betygsmålplan inför hösten.
Kommer ut med en mjukkola i ena handen och en nöjd förälder i den andra.

Utvecklingssamtal, 27 år
Sitter vid ett litet bord och väntar på att chefen ska öppna med en välformulerad retorisk fråga.
Har listat mina styrkor, svagheter och möjligheter.
Pratar kring en summering av vad jag har bidragit med under året som gått.
Gör en ny product backlog inför hösten.
Kommer ut med nya framtidsidéer i ena handen och konkreta arbetsuppgifter fram till årsskiftet i den andra.

Jag vet inte om jag har jobbet kvar i Kalmar efter årsskiftet. Det är hårda tider och nu har de hårda tiderna kommit till mitt jobb också. Ett slutgiltigt besked kommer i slutet av månaden.
Nu öppnar jag alla dörrar och slänger upp alla bollar i luften. Kanske skolar jag mig inom programmering. Kanske flyttar jag till Stockholm. Kanske går jag på a-kassa. Kanske säljer jag allt jag har och flyttar till Thailand och min familj på obestämd tid. Kanske har jag en idé...




Career talks with the boss has many similarities with the progress talks I had in grade school. Both involve talking about pros, cons and possibilities over a small table where both of you are fiddling with whatever's closest because you are nervous.
Today's career talk with my boss ended in a smaller but atleast understandable question mark. I might not get my contract extended but at least I know what is expected of me until my contract expires.
In the meantime I will just open all doors for possibilities. Maybe move to Stockholm, teach myself programming or maybe I will sell everything I own and move to Thailand to be with my family.

Bild © Streetfly JZ@Flickr

blog comments powered by Disqus
Blog Widget by LinkWithin