15 september 2009

To say or to write - how I communicate online.


Jag hamnade i en diskussion med språkpolisen på jobbet.
Hon reagerade på att jag hade uttryckt mig; "XX har sagt på Twitter att..." på morgonmötet. Hon har reagerat flera gånger på att jag just använt mig av orden sa/säger/säga/sagt istället för skrev/skriver/skriva/skrivit.

Hon har rätt. Mina vänner och bekanta säger saker till mig när de tilltalar mig, oavsett om det är i skrift eller tal, MSN eller forum. Folk jag har träffat IRL "hör" jag i huvudet med deras egna röster när jag läser deras skrivna meddelanden.




A colleague at work reacted to me using the words say/says/said instead of write/wrote/written when it comes to my online contacts. And she is right. When my friends and aquaintances adress me they say things to me, be it written or spoken as well as on MSN or at the forums. I even "hear" the voices of people I have met IRL if I read any kind of written messages from them.

Images © sushisael@LJ, Nyan Nyan Nyanko and Mamegoma of San-X

4 kommentarer:

  1. Oh yes, I always talk about my online friends who said things.. although when it comes to general discussions I say that I read things.

    SvaraRadera
  2. haha åh baby ♥!!

    Jag säger också att jag sagt eller att någon sagt något när de skrivit. Fast om det är något bloggat så säger jag skrivit.

    SvaraRadera
  3. Maaike: Hmmm, now that you mention it, I think I do the same thing. Longer and more elaborated = read. Short and straight forward = said?

    Sara: Mja, det där är ett gränsland. Jag vet att jag har sagt att någon annan i sin tur har sagt något trots att det var i en blogg eller till och med i en bok. Och då menar jag facklitteratur först och främst. Men som jag sa till Maaike, kanske har det att göra med längden på texten?

    SvaraRadera
  4. Maaike: Hmmm, now that you mention it, I think I do the same thing. Longer and more elaborated = read. Short and straight forward = said?

    Sara: Mja, det där är ett gränsland. Jag vet att jag har sagt att någon annan i sin tur har sagt något trots att det var i en blogg eller till och med i en bok. Och då menar jag facklitteratur först och främst. Men som jag sa till Maaike, kanske har det att göra med längden på texten?

    SvaraRadera

Tack för din kommentar, jag försöker alltid svara så snart jag kan!

Thank you for your comment, I always try to reply as soon as I can!

Blog Widget by LinkWithin