23 september 2009

My everyday reality escape.


Jag är själv.
Inte ensam. Själv.

Jag är mycket för mig själv här i Kalmar. Så har det varit ända sedan jag tog examen och alla vänner flyttade från Kalmar. Jag får min dagliga sociala dos genom jobbet, som är skitroligt, men när arbetsdagen är slut cyklar jag hem och sätter mig framför datorn eller framför tv:n.

Förr hade jag katterna här och då var jag ju aldrig själv. De bor inte med mig längre för att jobbet suger upp så mycket tid. Energi också för den delen. Så de fick flytta för att det blev bättre för dem.

Jag har vänner. Men de bor inte i Kalmar. Vänskapsrelationerna är alla kärleksfulla men fortfarande lite för långt borta för att dagarna ska kännas äventyrliga och meningsfulla. Det är tur att MSN, Twitter och Facebook finns för det ändamålet. För att inte tala om bloggen!

Det är då jag får det där suget igen.
Jag spelade ju WoW förut. Ni vet, när jag försvann några månader från bloggen. Jag försvann från hela livet ett tag och det var så himla skönt, det var så skönt att känna att jag hade en uppgift, en viktig roll i någonting större. Det är så nära, så nära att jag sugs in igen men sist kostade WoW mitt förhållande och min regelbundna sömn. Dessutom behöver jag inte fler idioter i mitt liv. Det gör också fruktansvärt ont att se ens vänner gråta, böna och be en att sluta med WoW.

Så vad ska jag göra istället?
Jag ska delta i ett träningsprogram med en personlig tränare.
Jag ska gå en fotokurs där jag ska lära mig fota för reklam och mode.
Jag ska fortsätta plugga japanska på Folkuniversitetet.
Jag vill skaffa mig en liten vän, typ en ökenråtta eller en mus, som jag kan ta hand om och prata med och som lätt går att ta med mig om jag åker bort en helg.

Vad som helst för att inte spela WoW igen.




To be a lot by myself here in Kalmar, where I don't have any friends close by, where I work and then come home to my computer and my TV, gives me the urge to start playing WoW again.
WoW made me feel important, like I had this huge space to fill and an important role to play in a bigger scenario, but it hurt a lot when my relationship went down the drain along with my sleep. Not to mention seeing my friends cry and beg me to stop playing.

So instead of taking up that awful waste of time again, I decided on the following things:
- I enrolled in a training program with a personal trainer
- I am taking a photography class to learn how to take photos for commercial and fashion
- I will continue reading and learning Japanese
- I would like to get a small friend, like a gerbil or a mouse, that I can talk to and take care of and take with me when I go somewhere for a weekend

Anything, just anything, to avoid WoW.

11 kommentarer:

  1. this plan sounds great!! i never played WoW....u make it sound like its good that i havent.... :p

    but all those habbies ur taking up sound awesome, like photography, japanese.....Great job!!

    so how have you been?
    xoxo

    SvaraRadera
  2. I always strongly advice against starting to play WoW. It sucks you in. D: I am used to spending time with lots of friends but now I don't have any so I really need hobbies. I know it sounds really desperate and sad but I'm not trying to kid myself. And I refuse to linger in loneliness!
    Other than that, work is work is work and I am really longing for my trip to Japan. I hope you have been good, I follow your updates on Twitter. ^^

    SvaraRadera
  3. I actually just started playing WoW, and I don't really see the addictiveness! its a nice mmorpg, but i've played others before and after a while its just grinding isn't it? I don't get it!

    I've heard that it sucks you in and I do have friends who are really addicted, but idgi.

    In any case this is the first time I've commented here, but I do read this blog occasionally. :3

    SvaraRadera
  4. I've played EVE, EQ and GW but didn't get stuck in them as I did in WoW. I don't know why, maybe because it has a short learning curve and because the majority of the content (and all end game content) demands you to have a higly functional social network? There is no endgame in EVE since it's just... endless. I didn't feel like EQ and GW were as demanding in the social aspect to be able to enjoy the game. Also, WoW has simple tasks with constant gratification; gold, quest items, achievements, etc. WoW is simpler like that in comparison to other MMORPG:s but as it gets simpler it also gets more time consuming. All gamers use the phrase "I'm just gonna..." and WoW is that phrase in MMORPG form. But that's just my humble opinion and amateur analysis. ^^

    SvaraRadera
  5. SV: Jo, men jag beställde den 19 och fick ett mail med tracking nr och allt och ja va så nöjd över att ha beställt den 19 och inte den 20 så ja fårstår verkligen inte varför det inte blivit ivägskickat.

    Nej usch fortsätta hålla dig borta från WoW ja har så många vänner som tappat kontakten med verkligheten pga av det spelet och man saknar dom. Va starkt av dig att sluta, verkligen, beundrar dig för det <3

    SvaraRadera
  6. Här ska du få något annat att tänka på för en stund. Här är en tävling som skulle passa dig. ^_^
    http://www.aftonbladet.se/sofismode/article5828824.ab

    SvaraRadera
  7. Jag kan förstå att man fastnar i WoW.
    Jag vet hur mycket jag själv fastnar i vanliga dataspel...
    Jag tycker det är strongt gjort av dig att försöka undvika att fastna i det igen. You go girl!
    *kram*
    C

    SvaraRadera
  8. Oj då, det va verkligen inte min mening att du skulle sätta kaffet i halsen. :(

    SvaraRadera
  9. Cissi: Haha, ingen fara! Jag håller mig definitivt borta. Jag har ju trots allt börjat och slutat med WoW två gånger nu. Det blir ingen tredje gång.

    Maol: Oh, tack för tipset! Jag ska gräva fram någon bild för skojs skull. ^^

    Lithia Black: Tack gumman, jag gör mitt bästa, det vet du. <3

    SvaraRadera
  10. Hello!
    Many friends of mine started WoW and fall in that rutine of nothing-but-the-game that you talked about. I'm happy that you decided to escape from it, cause I think I can be dangerous for you relationship with people.

    I love your outfits, you are so elegant!!

    Kisses

    SvaraRadera
  11. I don't think WoW is dangerous for future relations - I KNOW it is dangerous. :( And thank you!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar, jag försöker alltid svara så snart jag kan!

Thank you for your comment, I always try to reply as soon as I can!

Blog Widget by LinkWithin