17 september 2009

I found a fairy ring.

Jag bromsade så hårt när jag såg häxringen att jag nästan vurpade med cykeln.

Häxringar (även kallade älvringar, häxdans, älvdans) är en mycket sägenomspunnen företeelse. Det sägs att ringen uppstod där älvorna hade dansat, gräset hade dött av slitage.
Källa: VäxtEko


En älvring är en helig plats för älvorna så se upp. Älvringen har en magisk kraft som kan ge dig sjukdomar och olycka. Somnar du eller slumrar in i en älvring så riskerar du att få sova länge, upp till ett par hundra år. Kissar du i en älvring så kan du råka ut för att få blåsor på hela kroppen eller kissa blod.
Källa: Tomtemors magiska värld


En häxring (har även kallats älvring) är en cirkel- eller bågformad sammanhängande grupp av svampar. Fruktkropparna växer utmed cirkelns kant och inne i häxringen är växtligheten ibland förtvinad och svag, ibland extra kraftig. Häxringar kan bli mer än 10 meter i diameter, men håller sig vanligen inom ett fåtal meter. Ringformen beror på att svampen, efter att ha börjat växa på en ny plats, sprider sitt mycel (rötterna) radiellt utåt.
Källa: SvenskaWikipedia


Victorian folklorists regarded fairies and witches as related, based in part on the idea that both were believed to dance in circles. These revels are particularly associated with moonlit nights, the rings only becoming visible to mortals the following morning. Local variants add other details. An early 20th century Irish tradition says that fairies enjoy dancing around the hawthorn tree so that fairy rings often centre on one. One resident of Balquhidder, Scotland, said that the fairies sit on the mushrooms and use them as dinnertables, and a Welsh woman claimed that fairies used the mushrooms as parasols and umbrellas.
Källa: Engelska Wikipedia





It is said that the fairy ring (also called witch's ring) appears where the fairies have danced and the grass underneath has died from their dancing. If you don't respect the fairies domain you might be punished with a century long sleep, blisters all over your body or some other illness and unhappiness.

Wikipedia explains in a more biological light that "the rings may grow over ten meters in diameter and become stable over time as the fungus grows and seeks food underground. They are found mainly in forested areas, but also appear in grasslands or rangelands. Fairy rings are not only detectable by sporocarps in rings or arcs, but also by a necrotic zone (dead grass) or a ring of dark green grass. If these manifestations are visible a fairy fungus mycelium is likely present in the ring or arc underneath."

Read more about the fairy ring's background in culture on Wikipedia.

7 kommentarer:

  1. Tack för kommentaren, sötnos =)

    Sådana där har vi hemma, brukar alltid fantisera lite extra när jag går förbi... Har faktiskt aldrig vågat gå in i en, haha. =)

    SvaraRadera
  2. Jag gick inte in i den men jag kröp väldigt nära. Bara för att vara sådär på den säkra sidan. :P

    SvaraRadera
  3. Ooh, jag tycker om häxringar - de är vackra.. men man ser dem inte så ofta. :/

    SvaraRadera
  4. Det är ont om dansande älvor. Dansande häxor finns det däremot men de dansar runt lite varstans utom just på gräsmattor nuförtiden.

    SvaraRadera
  5. Jag har precis börjat läsa Lords and Ladies av Terry Pratchett, där det "fenomenet" förekommer. Bra timing. =)

    SvaraRadera
  6. Är det nu jag ska erkänna att jag bara har läst Good Omens som Pratchett skrev med Gaiman?

    SvaraRadera
  7. Skäms! Gå genast och läsa mer av Pratchett! Du har ju faktiskt något att se fram emot. =)

    SvaraRadera

Tack för din kommentar, jag försöker alltid svara så snart jag kan!

Thank you for your comment, I always try to reply as soon as I can!

Blog Widget by LinkWithin