19 augusti 2009

Gulligt.


Långholmens hotellrum var fängelseceller mellan 1860 och 1975. Jag gillar valet av detalj på spegeln.
Enligt Wikipedia: "Sveriges sista avrättning, med giljotin, för första och sista gången, ägde rum på Långholmen. Det var Alfred Ander, rånmördare, som 23 november 1910 blev av med huvudet och livet."

PS: Vad duktig jag var som kom ihåg att bifoga fotot...




The hotel I am staying at was a prison between 1860 and 1975. The old cells are now hotel rooms. I like the detail on the mirror. The one and only execution by guillotine in Sweden was held in this prison in 1910 and it was also the last execution ever in Sweden.

3 kommentarer:

  1. Den giljotinen såg vi på Stockholms Stadsmuseum på utställningen om Döden ...

    SvaraRadera
  2. Coolt! Det sägs spöka där. ^_^

    SvaraRadera
  3. Catta: Jasså, var den där? Jag minns bara spökrummet.

    Maol: Jag låtsas som om jag inte läste det där med tanke på vad klockan är nu. XD

    SvaraRadera

Tack för din kommentar, jag försöker alltid svara så snart jag kan!

Thank you for your comment, I always try to reply as soon as I can!

Blog Widget by LinkWithin