2009-08-12

En trend är en trend är en trend.

De senaste åren har lolitastilen lutat åt det extremt sockersöta pastelliga hållet; Angelic Pretty spottar ur sig prints som påminner om en femårings knarkfantasier, Baby the Stars Shine Bright designar plagg vars silhuetter och färgskalor flirtar med himegyarustilen och till och med Innocent World låter valpar, kattungar och bakelser löpa amok på klänningar och kjolar.

De allra extremaste outfitsen syns mer sällan på de sporadiska bilder som postas. Eftersom folk älskar att hata det som är mest populärt (må det vara av avundsjuka eller för att det är roligt att sparka uppåt) och älskar att dra hobbypsykoanalytiska paralleller till finanskrisen börjar det poppa upp frågor om sweet kommer att/håller på att/redan har dött ut.

Nej, sweet har inte dött ut.
Nej, sweet håller inte på att dö ut.
Nej, sweet kommer inte att dö ut.
Vad som KOMMER att dö ut är den extrema TRENDEN.
TRENDEN för extrema attribut kommer att passera och en ny TREND kommer att ta vid där den gamla slutat. Kvar finns då den nyutvecklade varianten av sweet (vad det nu blir) och de mest hängivna entusiasterna, precis som de som klädde sig i lolita för 10-15 år sedan som fortfarande tycker att headdress och svartvit spets är ursymbolen för lolita och inte en varningstriangel för instafail som de flesta verkar tycka idag. Det är direkt jämförbart med personer som fortfarande klär sig i v-jeans, mahjong och accessoarer från Tiogruppen. Varför? För att de älskar det. För att modets gång är sådant. Mode skapas, utvecklas, tas tillbaka, omarbetas och fortsätter så i oändlighet. Lolita är inget undantag.

Vilken stil som kommer att öka i popularitet efter att sweetvågen har ebbat ut gissas det friskt kring. Den vanligaste gissningen ligger på classic. Det låter logiskt av flera anledningar.

Flera classic-märken erbjuder internationell frakt; Mary Magdalene, Juliette et Justine, Innocent World (nåja, nog räknas de fortfarande till classic ändå). Kläderna blir enklare att få tag i, flera kommer därför att klä sig i dem.

De som utövar sweet är generellt sett i övre tonåren. Ju äldre de blir, desto närmare kommer debuten till arbetslivet. Generella arbetsplatser har generella klädkodsregler. Ett utbyte av OTT mot classic, om än bara på arbetstid, är ett sätt att hålla sig inom klädkoden men fortfarande vara sin personliga stil trogen.

Många nya lolitor är äldre, det vill säga över 25 år. En del av dessa känner att de uppskattar sweet men att de inte själva klär i det. De kanske har arbeten med krävande klädkod som nyss nämnts eller helt enkelt bara vill känna sig damigare. Classic är då det naturliga valet och attraherar även personer vars smak lutar åt tidigt 1900-tal.

Och faktiskt - en stil som på 10 år utvecklats från sobert entonade färger till godisexplosioner bäddar för en minst sagt intressant stilåterblick om ytterligare 10 år.




Many are starting to speculate about which branch within lolita will rise in popularity over sweet when the OTT trend has passed by, because it will, it's just the way and nature of fashion. Many put their guesses on classic which isn't that farfetched.

Consider that the classic brands like Mary Magdalene, Juliette and Justine and Innocent World (yeah I know, they have the occasional freaky animals) are offering international shipping, more people will also wear it.
Most current OTT sweet lolitas are in their late teens and will soon graduate and get a job. Jobs have dresscodes. Introducing classic garments into ones closet is one of many ways to adjust to said dresscode without bending ones style.
Despite the increase of young lolitas there are many newcomers to the style that are older. By older I mean 25 and up. They appreciate the sweet style but have a hard time picturing themselves in it, they may have jobs with earlier mentioned dresscodes or they may just want to dress more ladylike. Classic is the natural choice and it also attracts people with a fascination for early 1900:s fashion with similar sleek, clean yet elegant lines.

Also, if this is how lolita has evolved for 10 years I can't wait to see what will happened the coming 10 years.

Bilder © Angelic Pretty, Mary Magdalene

4 comments:

  1. Ah, jeg lurer virkelig på hva den neste trenden blir. Har ikke hatt noe imot denne type sweet (så lenge det ikke blir FOR mye), men forandring fryder! (Change is good)

    ReplyDelete
  2. Ja, det ska bli kul att se vad nästa steg är. Jag har inget emot sweet heller, jag blir bara trött på att se kloner. Det gäller all slags mode och inte bara lolita.

    ReplyDelete
  3. I still wear sweet though! Not OTT sweet, but still definitely sweet xD;;;;

    ReplyDelete
  4. I don't mind sweet per se, I just know the OTT is a trend that will pass. Sweet will still be around, oh yes, no doubt.

    ReplyDelete