03 augusti 2009

2010.


En mulen måndag som denna har jag funderat över min framtid. Efter årsskiftet går min anställning ut och det finns inga garantier för att jag får stanna. I lågkonjunkturens bergochdalbana har alla företag ont om pengar och konkurrensen om jobben är stenhård.
Jag vill bara stanna i Kalmar om jag får jobba kvar just här. Jag blir nyfiken på vad som finns bakom horisonten och jag längtar såklart tillbaka till Stockholm.

Saker jag funderar på att göra om jag inte får fortsatt anställning:

Läsa diverse halvfartskurser i systemprogrammering på distans.
Fördelar: kan vara i Stockholm under pluggandet, spetsat CV och breddad kompetens.
Nackdelar: CSN-bidrag, min bristande studiedisciplin.

Gå en KY-utbildning i interaktionsdesign.
Fördelar: spetsat CV, breddad kompetens, en naturlig fot in i branschen med hjälp av praktik under studierna.
Nackdelar: minst ett års heltidsstudier med CSN-bidrag, URK, IGEN?!

Söka jobb och hoppas på att få anställning.
Fördelar: fast inkomst. Punkt.
Nackdelar: hög konkurrens i lågkonjunktursvackan, sviktande självförtroende efter otaliga obesvarade ivägskickade CV:n.

Plugga en termin japanska i Japan.
Fördelar: hänga med människorna som pluggar där just nu, lära mig japanska en gång för alla, upptäcka ett helt nytt land, shoppa till dess att jag stupar (eller att pengarna tar slut, vilket som).
Nackdelar: jobbigt att släpa hem allt skräp man trodde sig vilja ha från första början som man egentligen inte har någon användning av när man egentligen kommer hem, risk för ännu hårdare konkurrens på arbetsmarknaden eftersom man var dekadent i ett halvår istället för att skaffa sig meriter.

Bo i Thailand med min familj i ett halvår.
Fördelar: hitta mig själv, underhålla mina undernärda familjerelationer, lära mig thailändska ordentligt.
Nackdelar: nada och noll i inkomst, definitivt ingen merit på CV:n, risk för att hamna i identitetskris med inläggning på psyk som resultat.




My current work contract runs out at New Years. I've thought about what to do if I don't get to stay longer and it's hard to find a job these days with this economy and all. If I can't stay in Kalmar for this job, I want to go to Stockholm or just about anywhere. I am thinking about studying in Japan, living with my family in Thailand for a while or just going back to studying computer programming to spice up my CV. All have their pros and cons and I get dizzy just by thinking about it.

4 kommentarer:

  1. Lycka till. Inte alltid latt att valja nar det finns sa mkt att gora har i varlden.
    MVH
    C

    SvaraRadera
  2. Tack, ja, livet har så många valmöjligheter. Det är både underbart och fruktansvärt.

    SvaraRadera
  3. 1.Vet du med dig att du inte är motiverad till 100% och känner att du är disciplinerad för distansutbildning, så är det nog ingen bra idé, men har du motivationen, så går det att tvinga sig till disciplin.

    2.KY-utbildningen är något du verkligen skulle vilja göra? Då är det ju inte så farligt att ta CSN för den tiden och sen använda det till vad du verkligen vill göra.

    3. Du kan ju alltid söka jobb och se vad som händer, söka utbildningar som back up. Hittar du ett jobb som är bra/verkligen vill ha, så kan du ju fortsätta jobba.

    4. Plugga japanska, betyder inte enbart shopping och plugg, under tiden du inte sitter och gör läxor, pluggar kanji tills du gråter så finns det all möjlighet att stöta på mysko människor som visar sig vara värdefulla kontakter för framtiden inom det du vill hålla på. (Jag stöter på musikproducenter på barer som bjuder in mig till festivaler, musiker, folk som jobbar inom de där branscherna man inte träffar vanligtvis i Sverige). Tiden i Japan blir vad man gör den till och studierna leder till något om man har ett inriktat mål med det hela.

    5. Nackdelen är att det inte är så stor inkomst, sen vet jag inte om det är så att du måste lämna landet var 3:e månad för att stämpla visum i Burma eller annat grannland.
    Om du vill snappa upp dina familjerelationer så är det ju absolut inget dåligt i det och något som du ska göra om du verkligen vill, jag har inte koll på hur arbetsmarknadsmöjligheterna ser ut där, det vet du bättre än jag. Fördelen är väl att det är relativt billigt att leva.
    Identitetskris är oundviklig, den kan komma där, den kan komma om 10 år, för det finns redan i grund och botten om det väl kommer.

    Slutsats:
    Fundera på var din motivation ligger inom de olika alternativen, fundera på vad du verkligen skulle VILJA göra för digsjälv (dvs. vad du verkligen innerst inne vill med ditt hjärta) och fundera på hur du skulle lösa det alternativet du skulle välja i ett realistiskt perspektiv och fundera över en plan, som åtföljs av en plan om saker inte blir som du tänkt dig. Diskutera med en klok och vettig person om alternativen, fatta beslut efter vad du känner och vad du realistiskt utrett fungerar.

    Vad du än väljer:
    Älskar dig endå. ^_^

    SvaraRadera
  4. Jag har ju hårddragit en hel del i alternativen, det finns ju många nyanser mellan de som redan har listats. Jag vill göra allt och inget på en och samma gång, det känns som om det är ett vägskäl vid krönet och jag har svårt att se målet. En lösning kommer alltid, jag vet ju det, men vägen dit är dimmig.

    SvaraRadera

Tack för din kommentar, jag försöker alltid svara så snart jag kan!

Thank you for your comment, I always try to reply as soon as I can!

Blog Widget by LinkWithin