2009-06-25

Om plagiat och kopior.

Först vill jag bara klargöra; jag skiter fullständigt i om du eller någon annan köper en kopia eller äkta vara, jag dömer inte någon för vad de väljer att köpa eller varifrån deras kläder kommer. Min förvåning som födde inlägget handlade snarare om att jag trodde att jag sket i om jag handlade kopior eller äkta vara till min egna garderob.

Så jag funderade vidare på det här med märkeslojalitet som rusty kommenterade, att man bryr sig om sina favoritmärken och vill stödja dem. Och det är ju sant. Jag älskar IW och Meta, jag vill stödja dem, jag vill köpa deras kläder. Men om lojaliteten enbart sträcker sig över klädköpandet ifrågasätter jag mig själv eftersom jag köper majoriteten av mina kläder i andrahand. Pengarna går då absolut inte till IW eller Meta och den påstådda lojaliteten visar sig då i att jag väljer att ha en garderob med kläder som alla har likadana lappar i nacken. Hur stödjer jag då IW och Meta om mina pengar för deras kläder aldrig kommer dem tillgodo?

Jag är nog mest rädd för att bli likriktad. Att bli en sådan som bara kan köpa ett visst märke för att det är favoriten, att avguda allt som märket skiter ur sig trots att det är fult, att dissa snygga saker enbart för att de inte kommer från "rätt" märke, ja, jag är rädd för att bli en märkesfanatiker. I mitt huvud skulle jag bli sjukligt uttråkad att bara ha samma sak om och om och om igen.

Det ÄR ju hycklande av mig, i mina egna ögon, i min egen självbild, att jag då skulle göra skillnad i min ståndpunkt till kopior beroende på vilket märke det är som har kopierats. Jag erkänner, jag är en hycklare. Jag köper glatt märkeskopior, undantaget IW och Meta, och jag bara är sådan. Jag har lärt mig att aldrig säga aldrig så det är väl bara en tidsfråga innan det dyker upp en gudomlig kopia av antingen IW eller Meta som jag bara måste ha. Det är bara jävligt surt när kopiorna går sönder, vilket de gör efter en väldigt kort period, för jag får alltid vad jag betalar för.





I am ranting about brand copies versus real brand and brand loyalty. It's complicated. But here's a question: if I want to be loyal to a brand i.e. buying their items, but in majority buy the items second hand - how am I supposedly supporting the brand if the money technically never reach the brand?

2 comments:

  1. Even if you buy second hand, it will still keep up the desirability of the brand - secondhand shops knows it's a good investment, girls who buy it new know they can sell items easily...
    and if you happen to bump to the designer, you can make them happy by wearing their clothes!

    ReplyDelete
  2. I can see your point of course. Although I think the chance of me meeting Kuniko Kato or Huziwara Yumi is ridiculously small.

    ReplyDelete