03 maj 2009

Maria som hatar idioter.

Jag har verkligen gjort mitt bästa för att hålla bloggen WoW-fri eftersom jag vet att det är det tråkigaste i hela världen att läsa för den som inte själv spelar WoW. Men nu kokar jag över av raseri.


I helgen utspelade sig ovanstående scenario. En kille i guilden tycker att det är jätteroligt att skriva random sexistiska kommentarer i guildchatten. När jag sätter ner foten och tycker att han har gått för långt (efter att han skrutit i vad som känns som en evighet om hur full han är och hur bra sex han hade natten innan med en skitful tjej) så är det JAG som får mothugg. JAG ses som dum, tråkig och PK. "Kom igen, jag citerar ju bara en låttext!" säger han.

Jag vet inte vad jag blir mest förbannad på; att han tillåts säga vad som helst utan mothugg, att jag blir påhoppad för att jag sätter en gräns, att ingen annan i guilden backar upp mig eller att den enda officeren som var online vid den här tidpunkten inte säger ett skit. Jag tar mitt screenshot och hugger tag i min guildledare på MSN och jag är fortfarande fly förbannad.

Jag har inte loggat in sedan det här hände i fredags och jag tänker inte logga in förrän det vidtas åtgärder. Dessvärre tror jag inte det kommer hända särskilt mycket annat än att jag antagligen byter server. För min guildledare sa; "Jag ska prata med honom men är du säker på att du inte överreagerar? Han var ju trots allt full."

HERREGUD!!! Sedan när blev det okej att bete sig som ett as bara för att man är full?! Snubben citerade låttexten för att han uppenbarligen håller med eller tycker att den är "lite sådär häftig, öhöh" - för varför citerar han den annars om inte just därför?
Vi kan vända på det isåfall och applicera det på flera scenarier:
- Slog han dig? Ja men han var ju faktiskt full.
- Våldtog han dig? Ja men han var ju faktiskt full.
- Förtrycker han dig, förminskar han dig, mobbar han dig? Ja men han var ju faktiskt fuuull!
Ta ansvar för dina handlingar! Ska det behöva sägas till en vuxen människa?!

Jag ångrar inte att jag satte ner foten för vem ska annars göra det? Så länge han står oemotsagd kommer han att bete sig som ett sexistiskt as. Jag tänker inte heller spendera tid i ett klimat där ett sexistiskt as ges ursäkter och "privilegiet" att trycka ner andra.

“The ultimate tragedy is not the oppression and cruelty by the bad people but the silence over that by the good people.”

- Martin Luther King Jr

10 kommentarer:

  1. Tyvärr har jag haft liknande erfarenheter i WoW... och ofta med ursäkten att någon var full. Kanske därför jag aldrig började med TS... Ganska många tjejer spelar väl WoW men jag var iaf i minoritet i mitt guild. Tycker att jag fick ta mer skit som founder/officer för att jag var tjej... jag ville alltid sparka ut folk, men tyvärr fanns det ju andra officers också. Blä.

    SvaraRadera
  2. fyfan. och den klassiska "alla feminister är humorlösa"- retoriken är så jävla genomvidrig.

    förresten, rösta på FI till europaparlamentet så att vi får schyman där som kan ge gubbväldet vad det behöver.

    SvaraRadera
  3. Vi hade en kille i vårt gille som betedde sig på samma vis. Skillnaden var att han inte citerade låttexter ... Han sade på fullaste allvar (i fyllan) att kvinnor är horor. Samtliga (ok, ca 7 personer) reagerade kraftigt mot hans beteende. Han var inte medlem så länge till ...

    SvaraRadera
  4. .... samtliga *online* menade jag. Så litet som 7 personer är faktiskt inte gillet. ;)

    SvaraRadera
  5. Yep, härskarteknikerna funkar fortfarande, sorgligt nog. =_=

    SvaraRadera
  6. http://www.idontlikeyouinthatway.com/2009/05/french-camera-ad.html
    Undra om han som gjorde den reklamen också var full....

    SvaraRadera
  7. Anonym: Jag har varit officerare i flera gillen och jag ställde för höga krav på medlemmarna - tyckte mina medofficerare. Jag blev däremot utsatt för såkallad positiv diskriminering, det vill säga att jag behandlades med silkesvantar. Det fick jag också kämpa för att få bort. Den allmänna inställningen generellt sett har varit just att "man ska vara snäll mot tjejer". Vilket tydligen likställdes med att man skulle behandlas som en mindre, svagare och sämre person. ILSKA!!!

    Leslie: Fast jag vill ju ha Gudrun kvar i Sverige! Vem kan fylla hennes skor här hemma??!

    Catta: Jag är glad att dina guildmedlemmar åtminstone reagerade. Låttexter eller inte, diskriminerande åsikter är totalt oacceptabelt!

    Mooness: Funkar gör härskartekniker då inte på mig men dessvärre används de och tas lätt på i allra högsta grad. Usch!

    Nina: Eller den här reklamen som får Coca Cola Zero att verka som eftermiddagsbarnreklam -> http://www.youtube.com/watch?v=GH7bjIajc0A

    SvaraRadera
  8. Som jag sa i msn, det här är oacceptabelt och jag tycker dina guildmedlemmar är ena riktiga fegisar. Jag ger mig fan på att om vi hade varit ett gäng tjejer som gjorde så mot en kille hade det blivit liv i luckan...

    SvaraRadera
  9. Jag accepterar det inte heller. Jag har fortfarande inte loggat in sedan det hände, jag är fortfarande arg men jag tröstar mig med att jag har andra, viktigare saker att göra med mitt liv än att låta idioter trycka ner mig.

    SvaraRadera
  10. Jag accepterar det inte heller. Jag har fortfarande inte loggat in sedan det hände, jag är fortfarande arg men jag tröstar mig med att jag har andra, viktigare saker att göra med mitt liv än att låta idioter trycka ner mig.

    SvaraRadera

Tack för din kommentar, jag försöker alltid svara så snart jag kan!

Thank you for your comment, I always try to reply as soon as I can!

Blog Widget by LinkWithin