22 april 2009

Litterära misstag.


Jag skulle ha läst Stolthet och fördom innan jag började med den här boken. Den är rolig men jag skulle säkert ha uppskattat den mer om jag hade läst förlagan.

Jag har läst "Alice i Underlandet" (min första "riktiga" bok), hela serien om "De tre musketörerna" (bara första boken är värd att läsa) och de mest kända verken av Jules Verne och George Orwell.

Efter det tar min litterära allmänbildning slut och går över till en fascination för serier och science fiction. Jag har en blygsam samling av gotserier med kvinnliga huvudkaraktärer (Gloomcookie, Courtney Crumrin, Lenore osv). Jag har också en blygsam Philip K Dick-samling. Den enda Guillou-bok jag någonsin läst, "Gudarnas berg", är faktiskt scifi.

På tal om svenska författare.
Jag uppskattade Inger Edelfeldt i högstadiet. Frida försöker få mig att läsa "Svinalängorna" men med tanke på att det tog mig åtta år att läsa klart "Underdog" tror jag inte det kommer hända inom en snar framtid.
Jag borde ju gilla John Ajvide Lindqvist, säger mina vänner. Jag får ge honom en chans.

3 kommentarer:

  1. SKÄMS för att du inte läst Harry Potter!! *hytter med pekfingret*

    SvaraRadera
  2. Men innebär det att du inte sett den fantastiska BBC-produktionen av Stolthet och fördom? Den är helt underbar, det finns ingen man som mr Darcy! Vi måste se den tillsammans i sommar, MÅSTE! Så, nu är det bokat.

    SvaraRadera
  3. Mooness: Jag vet, skäms på mig!

    Nina: Varken läst boken eller sett någon filmatisering. Alls. Aldrig. Jag har inte så mycket till övers för Mr Darcy av det jag har läst hittills men jag säger aldrig nej till ett filmmaraton!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar, jag försöker alltid svara så snart jag kan!

Thank you for your comment, I always try to reply as soon as I can!

Blog Widget by LinkWithin