17 mars 2009

Snacka om gammelmedia.

"Ska barn få spela spel där man kan ligga med en prostituerad och sedan skjuta ihjäl henne?"

Herregud, SVT. Det är precis sådant här som gör att ni kallas för gammelmedier - trögt, visset och fruktansvärd återanvändning av gammal skåpmat. Ska vi verkligen ha en populärkulturdebatt varenda gång det handlar om ungdomar?

Tim Kretschmer "spelade våldsspelet Counter-Strike" och "tittade på grova våldsfilmer". Varför är det GTA och inte CS som granskas, varför är det spel som granskas och inte film? När ska frågan ställas om hur gärningsmannen som individ har mått och vad som fått just den personen att agera som den gjort istället för att dra "dagens ungdom" över en kant?

Jag ser fram emot Hanna Fridéns insats ikväll. Jag undrar om min gamle vän Marcus Legler kommer få en syl i vädret från publikläktaren.

SVT Debatt kl 20.30

2 kommentarer:

  1. Hitler var vegetarian och målade tavlor...


    jeez ... bäst att gömma salladshuvudena och stoppa undan färgtuberna innan någon anklagar mig för att vilja ha ihjäl folk på löpande band.

    SvaraRadera
  2. Jag såg programmet i går. Verkligen puckade människor. KD-killen som ville stoppa våldsspelen trots att han enligt sig själv inte hade några belägg för att de skulle vara skadliga. Sådana här tramsdebatter tar fokus från verkliga problem som social utstötning, frånvarande föräldrar och kränkande skolmiljö.

    SvaraRadera

Tack för din kommentar, jag försöker alltid svara så snart jag kan!

Thank you for your comment, I always try to reply as soon as I can!

Blog Widget by LinkWithin