14 mars 2009

Möten.

Vad är ett möte? Vad betyder ett möte?

Mötet som ord symboliserar för mig en striktare form av sammankomst där syftet är att ett beslut ska diskuteras och klubbas igenom. Att träffas är en mer avslappnad och informell form att mötas på, något jag gör med vänner eller andra personer utanför sinnesbilden av en hierarki.

Ett formellt möte kräver uppmärksamhet, strikt agenda, Viktiga Saker. Att informellt träffas har flera olika former med egna oskrivna regler. Att slappa, att hänga, att lira, att chatta, att skypea, att dejta, att käka...

Svenska Akademien definierar mötet som ett sammanträffande, med eller utan flit.
I en diskussion med mina arbetskamrater sker mötet i ren fysisk form. För mig sker ett möte helt oberoende fysisk form. I diskussionen sades det att "det är inget möte mellan personer om det sker på nätet".

Det blir lätt en teknisk fråga och en fråga om uppfattningar mellan generationer. I min värld kan jag tala med, initiera kontakt med människor över hela världen eller på andra sidan väggen med hjälp av nätet. Träffar människorna, det kanske jag aldrig gör. Men jag kan möta människorna, de gästspelar i mitt liv och jag får gästspela i deras.

blog comments powered by Disqus
Blog Widget by LinkWithin