08 mars 2009

Grattis, du är kvinna!

Hej å hå, DN:s uppmärksammande av Internationella kvinnodagen känns lamt. Tre kvinnor ur olika generationer med ledande frågor om lön och feminism. Bilden av Maria och den svenska husmorsrollen. Historielektion i svensk feminism.
Lika lön för alla kön är viktigt men det är en fråga som är så självklar att den blir förutsägbar att ställa. Ja, det blir faktiskt skittråkigt att läsa om till slut. Som om de kom på att "oj nu måste vi göra något inför 8 mars, vad ska vi göra, vi skriver om det hära typa öööh".

SvD har ett fruktansvärt trögläst upplägg av sin generationsenkät. Jag förstår att den har matats in direkt från tidningen till webben men just sådan layout får mig att skita i att läsa artikeln överhuvudtaget. Uppföljningen av jämställdheten inom kulturen är också dåligt upplagd men femtioelva gånger intressantare att läsa. Guldkornet ligger i SvD:s ihopsamlade citat från debatten om kvinnors rösträtt under början av 1900-talet.

Den kvinnliga rösträtten utgör en absolut gräns i kvinnornas moderna historia. När rösträtten till slut genomfördes i Sverige 1921, försvann också de sista restriktionerna kring kvinnors plats i samhället. Gifta kvinnor blev nu myndiga och kvinnor blev valbara till riksdagen. Kvinnan blev, för första gången, en fullvärdig medborgare i staten. I förlängningen innebar det att kvinnorna tillfullo kunde inbegripas i begreppet människa: det vill säga tillerkännas handlingsförmåga, förnuft, identitet och politisk kompetens.

1 kommentar:

  1. I år är faktiskt första gången jag fått höra "Grattis på kvinnodagen". Första gången blev jag helt ställd (men så kom det från en knäppgök till kund också ...). Andra gången kände jag mer "Men hallå ... Vad är det här?". Tredje gången ville jag bara strypa någon. Skall man börja kampanja för att göra kvinnodagen till en kommersiell dag härnäst? Framtidens Mors Dag!

    Undrar också såklart ... Är det bara jag som levt under en sten eller har folk bara nyligen börjat gratulera kvinnor såhär?

    Din rubrik till inlägget är förresten inte inräknad i det jag skrivit ovan ... =)

    SvaraRadera

Tack för din kommentar, jag försöker alltid svara så snart jag kan!

Thank you for your comment, I always try to reply as soon as I can!

Blog Widget by LinkWithin