20 januari 2009

Jordoxens år.

På morgonens personalmöte anmälde jag mig som sekreterare. Som vanligt. Inte som vanligt på just det här jobbet utan precis som vanligt som jag alltid har gjort. Åtminstone sedan jag började skolan, snart 20 år av automatiskt ja-svar på frågan "Vem antecknar/är sekreterare?". Och precis imorse när jag för miljonte (miljarte? biljonte? är det giltiga räkneord överhuvudtaget?) gången svarade "jag kan", tog tag i pennan, drog fram ett nytt blad i anteckningsblocket och satte pennan mot pappret... jag kände mig så liten igen. Sju år igen, duktig igen, lilla arbetsmyran, flitiga Maria. Det är nog den svåraste sociala rollen för mig att skaka av mig.

På personalmötet påpekade storchefen att det är Oxens år i år. Ännu mer specifikt är det faktiskt Jordoxens år.

Om Oxen:

The Ox is the sign of prosperity through fortitude and hard work. This powerful sign is a born leader, being quite dependable and possessing an innate ability to achieve great things.

Om jordelementet:
In Chinese thought Earth is associated with the qualities of patience, thoughtfulness, practicality, hard work and stability. The earth element is also nurturing and seeks to draw all things together with itself, in order to bring harmony, rootedness and stability. Other attributes of the earth element include ambition, stubbornness, responsibility and long-term planning.

Jag hoppas att det betyder ett steg upp på jobbkarriärsstegen i år.

2 kommentarer:

  1. jag är född i oxens år. det kan man fan inte tro..

    SvaraRadera
  2. Du kanske har ett annat element? ;P

    SvaraRadera

Tack för din kommentar, jag försöker alltid svara så snart jag kan!

Thank you for your comment, I always try to reply as soon as I can!

Blog Widget by LinkWithin