2008-12-01

Dagens ungdom. Och jag.


Jag gillar inte att skriva hatinlägg. Jag hatar hatinlägg. Det är onödigt att hata när man kan älska.

Men nu ska jag erkänna att jag stör mig på anglifieringar av svenska ord och användandet av dessa ord i fel sammanhang. Till exempel "att kvotera in det du säger" vilket syftar på engelskans "to quote what you are saying" (nej, Emmelie, det är orden jag hatar, inte dig). Ett ord som inte anglifierats utan bara används i fel sammanhang är "reklamera". På flera ställen har jag sett folk skriva att de "reklamerar" någonting de gillar. Folk tror alltså att reklamera betyder att göra reklam. Varför gör de det och hur i hela världen hände det?!

Jag tog upp det med en av språkvårdarna på jobbet. Jag pratade vilt om hur mycket det störde mig, det här felaktiga användandet av språket. Då sa hon:
- Det är ju lustigt att du säger det eftersom dina egna uttryck som "det stör mig" och att saker är "störande" har varit grammatiskt och språkligt korrekta uttryck under de senaste tio åren. Och innan dess var det många språkvårdare som slet sina hår av irritation över dåligt språkbruk.

Jag blev officiellt ägd.

Kofta, strumpbyxor: Innocent World
Klänning: Ellos
Väska: L'est Rose
Stövlar: Primark
Diadem: Glitter
Halsband: Gina Tricot

Förresten... är nya mössan snyggare med långt hår?
Bry er inte om ankmunnen, det är bara ett ungdomligt sätt att posera på.

3 comments:

  1. jag har aldrig hört nån säga reklamera om nåt bra, men om jag skulle göra det skulle jag slita mitt hår. så fult!

    men du däremot är så fin. hade inte en aning att en trikåig ellosklänning kunde bli så snygg.

    å mössan, är lika fin med eller utan peruk. faktiskt.

    ReplyDelete
  2. ...lite som att folk tyckte att The Beatles var djävulens påfund; skränig musik och hemska frisyrer! När vi tittar på bilder av dem nu så ser vi fyra välkammade killar i kostym: http://www.poster.net/beatles-the/beatles-the-the-beatles-1192706.jpg

    P.S När man kommer på sig med att tänka "När _jag_ var ung...", ja, då är man gammal. Must... Not... Fall... Into... The oldie trap...!!

    ReplyDelete
  3. Miri: Jag har sett det flera gånger på Bilddagboken men det mest talande exemplet finns på Tjuvlyssnat. Det är hemskt!!!

    Mooness: Jag är dödsdömd. Jag irriterar mig redan på ungdomen.

    ReplyDelete