05 november 2008

Saker jag lärt mig, småtjafs och fler böcker.

På första lektionen i CPE lärde jag mig något nytt inom engelskan.
Titlar som Mr, Mrs och Miss används för att inte bara markera kön utan även civilstånd. Men! Titeln Ms används oberoende av kön och civilstånd. Vi satt som frågande utropstecken framför tavlan. Vi hade antagit att det var titeln som användes om vi var osäkra på kvinnors civilstånd.

Efter engelskan tog jag en vaccineringsspruta mot influensan. Sköterskan började kallprata. Kallprat handlar alltid om "mitt ursprung, var kommer jag ifrån, eller var är jag född någonstans, eller jag kanske är född i Sverige, jaha mamma från Thailand, åh så härligt, det är annat än en bleking som jag, hahahoho". SUCK.
Kan jag aldrig få kallprata om "hu vad kallt det är ute nu, men i helgen var det minsann soligt" eller "sådan trafik det var på vägen hit, ja folk kör minsann som dårar, och där kommer jag på cykel, håhåjaja".

Idag fanns nya böcker framlagda i Varsågod-hörnan. Jag plockade:
"Du är alltså svensk?", Lena Andersson
"Penetrering", Unni Drougge
"Gömda", Liza Marklund

2 kommentarer:

  1. åh, jag skall ta cpe till våren. så att man har det gjort, liksom.

    SvaraRadera
  2. Det är ju helt absurdt! Från och med nu ska jag börja kalla alla mina bekanta för Ms insertnamehere. Speciellt minna manliga bekanta,

    SvaraRadera

Tack för din kommentar, jag försöker alltid svara så snart jag kan!

Thank you for your comment, I always try to reply as soon as I can!

Blog Widget by LinkWithin