2008-08-30

Circle lenses - guldfisk i en handvändning.

The ulzzang craze started in South Korea. Many ulzzang wannabes post up their pictures on various websites, and voting and chatting can be done on many of them. Contests, both online and in real life, are often used to pick the best ulzzangs, but you do not necessarily need to enter or win. Most ulzzangs, however, use the internet to share their photos, and that is how many become popular.

The most famous ulzzangs may earn celebrity status. Some ulzzangs may even become real celebrities by going into acting, singing, or modeling careers. Two examples of former ulzzangs are Goo Hye Sun and Park Han Byul.

// soompi.com

De flesta ulzzangs använder sig av lösögonfransar och "circle lenses". Skillnaden mellan dessa linser och vanliga linser är den svarta ringen runt irisen som får ögat att se större ut. Linserna gör att blicken blir glansig och dockaktig. Eller guldfiskaktig, hur du nu väljer att se det.

Du känner ju mig. Jag är nyfiken så jag var ju tvungen att testa. Jag beställde två par linser, bruna Barbie-ögon och lila. Första bilden är mina egna ögon, helt naturliga, utan linser. De andra två bilderna har jag linserna på.


 

Barbie-linserna känns overkliga, som om ögonen blir femtioelva gånger större. På något sätt känns det som att jag ser dummare ut? Men det kanske bara är i mitt eget huvud. Jag blev besviken på de lila linserna. Jag hade förväntat mig att ögonen skulle bli neonlila. Den lila färgen syns bättre ju närmre man kommer, helst i starkt dagsljus:


Kul grej, fruktansvärt pilligt men jag orkar nog inte ha dem till vardags.

OBS! Om du inte har synfel, använd kosmetiska kontaktlinser på egen risk. Läs den här varningstexten från AOO och FDA och konsultera en optiker.

15 comments:

  1. Ger fett med Cred för att du faktiskt lade till brasklappen om linser på slutet...

    / en som typ dagligen ser de det går fel för...

    ReplyDelete
  2. Jag tänkte; "Joachim kommer att skälla på mig om jag inte gör rätt!"
    Tack Joachim, du är bästa optikern.

    ReplyDelete
  3. jag gillar barbie ögonen, do wants :O men de kanske skulle se odd ut med bruna ögon på blekfis mig ;C

    ReplyDelete
  4. Irgh! Jag avskyr de lila! Har svårt för folk som försöker göra mörka ögonen ljusare med vilken färg som helst. Värst är brunögda som använder blå. Jag kan inte titta dem i ögonen, jag tycker det ser äckligt ut >.<

    Men barbieögonen var fina och subtila :)

    ReplyDelete
  5. Jag vill också ha ett par men skulle aldrig kunna sätta in eller ta ur som. Kanske inte en bra ide för mig.

    ReplyDelete
  6. jag är först och främst imponerad att du överhuvudtaget satte in linser i ögonen. har för mig att du "ALDRIG I HELVETET skulle kunn aanvända linser".
    för övrigt var de lila lagom roliga liksom, neonlila (och andra starka onaturliga färger) är gräsliga. i like yours.
    de bruna fick dig faktiskt att se lite puckad ut. men det var väl poängen med dockblickslinser el?
    saknar henne iaf. såg massa nollor i Lund häromdagen och drabbades av feta separationsångesten.
    usch.

    ReplyDelete
  7. Liza: Nog för att jag brukar säga aldrig och sedan göra tvärtom, men just det där har jag faktiskt aldrig sagt.

    ReplyDelete
  8. Kan man få fråga vart du köpte dem ifrån? ^^ Letar efter ulzzang style cirle lenses men kan inte hitta några som går att beställa till Sverige.

    ReplyDelete
  9. Jag beställde från Circlelens2U: http://www.circlelens2u.com/

    Det gick smidigt förutom att min kompis fick fel styrka på sina linser.

    ReplyDelete
  10. Hej Maria!
    De ser jätteverkliga ut på dig, vart har du köpt de?

    ReplyDelete
  11. Hej Isabell! Länken till butiken finns i kommentaren ovanför din.

    ReplyDelete
  12. hej Maria ^^ jo jag undrar vilka lila du köpte, och om dem alls ser lila ut, för jag ska köpa ett apr lila till min cosplay därifrån, och jag har mörk bruna ögon, så jag tänkte att det skulle vara bra att kolla med dej innan ^^

    ReplyDelete
  13. Jag beställde Crystal Violet. De blir inte klarlila, mer diskret lila. Närbilden i inlägget är tagen i dagsljus under ett takfönster. Hoppas det är till någon hjälp.

    ReplyDelete
  14. vart beställde du circle lenses?:D

    ReplyDelete
  15. Hej undrar bara var du beställde dina linser? Jag kan inte hitta nån i europa, och det är fruktansvärt dyrt att frakta hem dem från USA eller asien. Du får jätte gärna maila mig svaret på misstessie_90@hotmail.com eller adda mig på msn :)

    ReplyDelete