12 juli 2008

Naket, naket, naket.


Jag snubblade över fotoprojektet Uncovered: Busting out in the Big Apple. Projektet består av en samling foton av kvinnor och män med bara överkroppar i New York. Till varje bild följer ett citat som kompletterar bilden och får mig att fundera på min egen och andras självbilder och förhållanden till den egna kroppen. Bilderna är fantastiska även om vissa av dem är tydligt iscensatta.

Jag visste förresten inte att det var illegalt att vara topless i vissa stater i USA. I New York är det uppenbarligen lagligt. I Sverige finns det ingen lag som förbjuder nakna överkroppar så länge det inte kan kopplas till förargelseväckande beteende. Ändå är det mer socialt accepterat för en man att gå omkring med bar överkropp än för en kvinna. Väcker nakna bröst förargelse?

Bild © Jordan Matter

1 kommentar:

  1. Förargelse vet jag inte, men upphetsning? Och män kan ju inte kontrollera sig, det vet vi ju från alla våldtäktsrättegångar. EH. *sucka*

    SvaraRadera

Tack för din kommentar, jag försöker alltid svara så snart jag kan!

Thank you for your comment, I always try to reply as soon as I can!

Blog Widget by LinkWithin