15 maj 2008

Tre år känns som tre evigheter.


Jag var tvungen att ta nya foton till Kyoto-ansökan. Jag jämförde med ett foto taget för tre år sedan, strax efter att jag började plugga i Kalmar.

Det vänstra fotot är det gamla. Jag ser ut som en ratad japansk budget-rpg-karaktär. Androgyn på gränsen till manlig.
På det nyare fotot ser mitt huvud ut att flyta ovanpå en svart massa. Ingen tröja med hög krage nästa gång, alltså.

Varför var man egentligen tvungen att visa örat på de gamla passbilderna? Jag hatade att visa örat.

4 kommentarer:

  1. För att man skulle kunna identifiera en på örat... Jag förstod aldrig hur det skulle fungera...

    SvaraRadera
  2. Okej, jag förstår principen. Men jag tycker fortfarande att den var dum och jag är fortfarande glad över att den är borta. :P

    SvaraRadera
  3. Akta, här kommer passkontrollanten Sofia och förklaringen :P

    Örat är bra för identifiering eftersom öron är nästan lika unika som fingeravtryck. Tex har vissa öronsnibbar som "sitter fast" och andra inte. Så det är ganska konstigt att dom godtog ditt foto där du hade hår framför öronsnibben, eftersom det är just en av dom sakerna vi kollade på när vi identifierade personen framför oss.

    Nu får man bara ta bilden på utvalda polisstationer i landet, så jag vet inte...dom har väl av nån anledning ansett att örat blivit onödigt att visa helt plötsligt.

    SvaraRadera
  4. Tack Sofia! Jag har aldrig tänkt på att öron skulle vara unika på något sätt. Mycket intressant.

    SvaraRadera

Tack för din kommentar, jag försöker alltid svara så snart jag kan!

Thank you for your comment, I always try to reply as soon as I can!

Blog Widget by LinkWithin