24 maj 2008

En natt, en förmiddag, en eftermiddag.

När jag kom hem efter jobbet i natt fick jag den bästa idén av alla. Jag skulle sätta i det nya RAM-minnet. SKITBRA grej att göra när jag har varit vaken i typ 14 timmar. Det tyckte datorn också som började pipa morsekod istället för att starta. Jag gick och la mig med tårar i ögonen. Datorlös på obestämd tid. Precis som förra sommaren. Chocktillstånd.

Imorse sökte jag igenom telefonlistan för att få tag i alla datorkunniga människor jag känner. Jag hittade massa människor jag inte ens minns vilka de är eller varför jag har dem kvar som kontakter på mobilen. Gamla guildmedlemmar från WoW, till exempel. Stockholmska sista-minuten-nödligg. Henke Pärla, Gabriella, Lovisa, vilka är det?
Håkan kan datorer, men han svarade inte. Tomas svarade inte heller, honom har jag inte pratat med sedan förra året då min dator senast gick sönder. Jag satte mig och zombietittade på vanlig TV *rys* och försökte läsa jPod som jag lånat. Emellanåt kom jag på mig själv med att bara sitta och stirra rakt fram i luften och längta efter min dator. Hej, jag heter Maria och jag är beroende av min dator.

Tomas ringde upp. RAM-minnena var nog inte isatta ordentligt. Eller så var moderkortet dött. Hade jag testat att trycka ner RAM-minnena ordentligt? De vita klamrarna brukar ju sluta sig runt minnena om de sitter rätt.
Just det. OM de sitter rätt. Jag öppnade datorn och tryckte tills jag trodde att jag skulle göra hål i schassit. Kopplade in. Datorn levde. DEN LEVDE! Massutskick på SMS till alla vänner; DEN LEVER!
Helt plötsligt fick jag tillbaka matlusten så jag skuttade ner till Netto med en minuts marginal till stängning, köpte texmex-grejer till middag och en fet chokladkaka.

Jag tjuvkikade på mina artiklar i nätupplagan av tidningen. Mina fruktansvärt okreativa bildtexter och rubriker har bytts ut och filats till av nattredaktören. Mer övning på den fronten alltså.

Ikväll är det schlager (eller hur, Ullis!) och sen blir det fest.

blog comments powered by Disqus
Blog Widget by LinkWithin