31 december 2007

Gamla minnen. Nytt år.

Jag fick tillbaka saker jag glömt att Nina hade till låns. En gammal dvd, ett par glasögon och en bok. Saker jag inte mindes att jag en gång haft men som genast satte igång en snöboll av minnen.

Jag minns min mest fanatiska period som fick mig att köpa dvd:n. Jag minns att jag blev besviken på innehållet. Jag minns att det var första gången jag funderade på cosplay som en objektifierande hobby och att jag fick äckelkänslor. Jag trodde jag hade sålt dvd:n men jag minns inte hur jag fick den igen.

Jag minns vilken dag jag fick glasögonen. Jag minns att vädret var kallt, blött och att glasögonen var specialgjorda till just den där dräkten. Jag minns goda vänner med stora idéer och drömmar som senare visade sig vara illusioner. Den goda vänskapen alltså.

Jag minns boken, men jag har aldrig själv läst den. Jag minns att jag köpte den för att någon annan tyckte att den var bra och jag tog emot tipset som ett tips. Sedan minns jag när jag kom på att tipset snarare var en naivare variant av hjärntvätt och formstöpning för att jag skulle bli någonting som jag inte var, någonting som skulle passa honom bättre.

Jag minns så mycket av tre små, livlösa saker som utav slump och förflutet tillskrivits smärtsamma associationer. Smärtsamt men ljuvt. Det är ljuvt att ta ett djupt andetag och inse att jag besegrat mina motgångar och blivit starkare.

Håll fast vid det som är viktigt; dig själv.

Gott nytt år.

blog comments powered by Disqus
Blog Widget by LinkWithin