07 december 2007

DIN mamma kan vara en hora.

Lyssnade på P3 Specials "Mamma kines, pappa japan" om bilden av den östasiatiske mannen i Sverige. Det var väl enklast för programledaren att ringa in endast mannen eftersom han själv är man. Ändå är det mycket jag känner igen och tänkt på.

Förlöjligandet av Wonderwall-japanen i Idol och kinapuffarna till exempel. Vanliga människors fördomar och åsikter inspelade direkt från gatan. Skådespelaren Kristofer Franssons möten med fördomar i yrkeslivet är riktigt, riktigt svidande. För jag känner igen mig så fruktansvärt.

Högstadiet. "Du är från Thailand! Är din mamma en hora, HÖÖÖHÖÖÖ!!!"
Gymnasiet. "Min polare var ihop med en thailändska men det gick ju inte så bra. Thailändskor är så krävande. Ja, inte du, du är ju född här i Sverige."
På jobbet. Amerikanskan som ropade på sin man för att visa upp mig som en "fantastisk blandning mellan två kulturer". Tanten som tilltalade mig extra långsamt och tydligt när jag slog in hennes varor. Killen som undrade om jag var säker på att jag var asiat och inte latino.
På finmiddag med exets släktingar. "Den här skjortan kommer från ditt land." Jasså, att det finns så duktiga skräddare här i Sverige minsann, svarade jag gubbjäveln.
Sommartid. Jag går på motsatta sidan av Medborgarplatsens uteserveringsbälte för att undvika tillrop på kackig thailändska från män som åldersmässigt skulle kunna vara min farsa eller farbröder.

Exotisk, mystisk, bra i sängen, mjuka leder, lagar stark mat, kan några kampsportsslag och sätter pinnar i håret när jag vill vara finklädd. Det är nidbilden jag dras med.

4 kommentarer:

  1. Me so horny!

    Jag vet, jag vet. Dessutom blir det ännu bättre eftersom de flesta verkar tro att man överdriver och att det inte är så farligt. :(

    Fast vi är ju sexgudinnor i sängen helt klart ;)

    SvaraRadera
  2. Själv är jag kysk, bär slöja, min man/bror/pappa slår mig och låter mig inte gå ut, jag är förmodligen könsstympad, oskuld tills min bröllopsnatt, och startar jihad i tid och otid (när jag inte volontärar som självmordsbombare).

    SvaraRadera
  3. Birgitta: Hyssj, det är en hemlighet!

    Mooness: Ja, vaddå, det är ju ALLA iranska tjejers vardag!!1!

    SvaraRadera
  4. så mkt jag känner igen från det där inlägget, att "mitt" land är ett annat land tex. det göär mej äcklad. sen har jag alltid dragits med att man saom asiatisk kvinna inför vissas ögon är slampig och undergiven, så många vita medelålders män har stött på mej med den premissen och jävlar va de tar fel och jävlar vad jag läser lusen av dem! (vilket obönhörligen får den att kalla mej hora haha)

    SvaraRadera

Tack för din kommentar, jag försöker alltid svara så snart jag kan!

Thank you for your comment, I always try to reply as soon as I can!

Blog Widget by LinkWithin