19 november 2007

God afton skräddaren.

[SCEN 2]
Interiör: Skrädderi, halvstökig disk, halvklädda provdockor, fem olika symaskiner.
Exteriör: Sen eftermiddag, mörkret har fallit, någon plusgrad.


Halvbild på den unga kvinnan, Maria, på skrädderiet. Hon lutar sig mot disken som om hon väntar på ett svar.
Klipp.
Halvbild på skräddaren, en äldre herre, synar en klänning som ligger framför honom. Han har ett måttband runt halsen och glasögon långt ut på nästippen.

SKRÄDDAREN [brytning, kanske sydeuropeisk]: Fan, det här blir svårt. Riktigt svårt.

Skräddaren vrider och vänder på klänningen. Känner på tyget. Närbild av vecken och fållen.

SKRÄDDAREN: Vilken underbar kvalitet. Högsta kvalitet! Den här kan du ha hela livet.
MARIA: Eh, ja.
SKRÄDDAREN: Är den tillverkad i Österrike? Schweiz?
MARIA: Nej, faktiskt i Japan.
SKRÄDDAREN: [tittar hastigt upp och ser Maria i ögonen] Japan?
MARIA: Ja, Japan.
SKRÄDDAREN: Där... [konstpaus] ... vill jag bo.

Maria ler nervöst.

SKRÄDDAREN: Vill du bo där?

Maria hinner inte svara.

SKRÄDDAREN: Jag vill bo där.

Maria fortsätter att le nervöst.

SKRÄDDAREN: Jag älskar japaner! Ett sådant underbart folk! Om jag vinner på lotto, då tar jag med dig dit på en resa!
MARIA: Jaha, ja... eh, tack.

6 kommentarer:

  1. Gud vad du möter fantastiska människor! jag blir avundsjuk.

    SvaraRadera
  2. ohh underbar skräddare..jag hoppas jag blir lika excentrisk när jag blir gammal :P

    SvaraRadera
  3. Ska du följa med honom då? :P

    SvaraRadera
  4. Sälen: Typ enda behållningen med Kalmar. ;)

    Lithia: I sinom tid...

    Marina: Nja, jag vet inte. Vad tycker du? XD

    SvaraRadera
  5. Är det IW rose garden klänningen som blivit tagen till skräddaren? Jag hörde från Frida att dragkedjan gått sönder på den...

    Gah jag måste ta o lämna in min Meta klänning snart...

    SvaraRadera
  6. HAHAHAHHAHA!
    Va underbart! "Där vill jag bo"...Jag me...

    SvaraRadera

Tack för din kommentar, jag försöker alltid svara så snart jag kan!

Thank you for your comment, I always try to reply as soon as I can!

Blog Widget by LinkWithin