06 september 2007

Det här med genus, gumman.

Ja, det är för mycket. Det är för mycket att se att du som kvinna inte förstår hur många år av maktkamp och kvinnokamp det har krävts för att du som kvinna ska ha rätt att läsa på högskola, få arbeta och syssla med det du helst av allt vill i ditt liv utan att känna dig tvingad att bli bortgift när du är 14 år och fått din första mens. Och kampen pågår än idag, i allra högsta grad.

Du har gått på samhällets kvinnomall fullt ut:

x Du tror att konståkning, dans och gymnastik är kvinnligt - när det finns flera framstående manliga atleter i dessa grenar.
x Du tror att kvinnor inte kan hantera en boll - se på motsvarande framstående kvinnliga atleter inom valfri bollsport.
x Du planerar och strukturerar - varför är då manliga chefer i majoritet i yrkeslivet?
x Du har ett smink-, hår- och klädintresse - tre områden där männen är nästa stora konsumentgrupp.
x Du älskar att shoppa - se ovan.
x Du skvallrar - och du skulle bara veta vad männen säger.
x Du äter kakor hellre än chips och öl - för ens kön påverkar vilken mat man äter?
x Du skriver mjuka reportage - för du tror inte att du klarar av de politiska nyheterna. Eller är du bara för lat för att sätta dig in i det?

Det finns ett fysiskt kön och det finns ett psykiskt, socialkonstruerat kön. Hur många högskolekurser behöver du för att förstå det? Jämställdhet kräver inga intellektuellt utmanande powerpoints där allting finns sammanfattat och utlagt i några gemensamma mappar.

Män och kvinnor är i grunden lika. Det är systemet som möjliggör diskrimineringen mellan könen som är bullshit och inte genusvetenskapen. Ett tecken på att det behövs diskuteras är till exempel att sådana som du somnar på lektionerna och viftar bort de rättigheter som finns, som du tagit för givet, som du glömt vad det har inneburit för tidigare generationers kvinnor.

19 kommentarer:

  1. Även om jag håller med om det mesta här Maria så känns det som du missat Jannas poäng lite; överdrivet tjat om genus etc gör att man tappar en del människor på vägen såsom jag och Janna.

    SvaraRadera
  2. Du är man, Andreas. Jag kräver och förväntar mig inte att du ska förstå någonting om genusteorier.

    SvaraRadera
  3. Måste kommentera här också, inte bara för du nästan exakt satte på pränt det jag tänkte när jag läste hennes inlägg, utan mest för att jag stör mig lite på det grammtiskt felaktiga "1 kommentarer".

    SvaraRadera
  4. Men nu hann du ju kommentera typ exakt samtidigt som jag, vilket fick det senare argumentet att falla helt.

    SvaraRadera
  5. Dennis. Den dagen du kommer på ett sätt att programmera html-kod att känna igen ental eller flertal och ändra ordböjning utefter det ska jag gladeligen motverka "1 kommentarer". Till dess får du vara lite snabbare på att kommentera. ;)

    SvaraRadera
  6. Kanske är jag lite sen, vill bara citera de Beauvoir, "man föds inte till kvinna, man blir det".
    Ur hennes bok "Det andra könet", från 1949.

    SvaraRadera
  7. Haha, bra att du inte ens läser vad jag skriver utan bara viftar bort det för att jag är MAN, var det inte jämställdhet du ville ha?
    Ser du ingen fara alls att man alienerar folk genom att överdriva såsom vår goda "genusprofessor" Forsslund gör?

    SvaraRadera
  8. Andreas: Självklart vill jag ha jämställdhet.
    Sanningen är den att du som man inte kan förstå hur det känns att bli nerglodd av äckliga gubbar när du äter pinnglass, att män tar på din kropp ute på krogen utan att fråga för att de tror att det är deras rätt, att i ett nedsättande tonläge få höra att du bara har fått jobbet för att du råkar vara snygg tjej.
    Du kan inte förstå hur det känns om du inte blivit utsatt för det - jag förstår för jag har blivit utsatt för det. Jag lever dessutom som kvinna varje dag, till skillnad från dig. Varken jag eller du är bättre eller sämre bara för att vi är av olika kön men sorgligt nog finns det folk som tycker det idag och just därför behövs genusdiskussionen.

    Alienering av folk pågår hela tiden, även på grund av könet. Det är inget hot mot dig, Andreas, som du känner att det är. Din känsla av genus som ett hot kanske betyder något annat än, så som du verkar tro, att världen är fulla av rabiata feminister.

    SvaraRadera
  9. Visst inser och tycker jag att vissa av mitt kön beter sig bedrägligt i vissa situationer (det gör säkert jag också ibland). Men att du skriver att jag inte förstår någonting om genusteorier bara för att jag är man är bara fjantigt.
    Och lite av min poäng är att om genusteorifans slutar alienera folk som mig så kanska man kan lyssna ännu mer. Det jag retar mig på också är att som man får man aldrig komma till tals, ni kvinnor verkar ha monopol på sanningen när det gäller jämställdhet.
    Det blir problem som när vår föreläsare häromdagen hävdade vissa saker, men kunde inte svara på kritiskt ställda frågor.
    Och jag tror inte att världens alla feminister är helt dumma i huvudet, men tyvärr har de flesta jag stött på varit otrevliga personer som inte kan lyssna på vad jag har att säga också.

    SvaraRadera
  10. Jag är med Maria i det mesta som sägs här, men med en stor avvikelse till Andys poäng, det känns här som vi är tillbaka i Gudrunland där "män slår kvinnor", inte där "dåliga män slår kvinnor".
    Jag tänker på inget sätt säga att kvinnor inte har det svårare än män i samhället, men jag tänker inte heller på något sätt acceptera rollen som skurken i dramat bara för vad jag har mellan benen. Något som ofta blir fallet i dessa förenklade diskussioner där de skapade könen ställer sig över individen.
    Jag vet att jag själv ofta i debatten tar rollen som den absoluta mansgrisen, något jag gör av en väldigt bra anledning: det är förbannat kul!
    Allt annat än könens lika värden är så uteslutet från mitt sätt att tänka att jag bara måste driva med det, Carlin säger "man kan skämta om allt, bara överdriften är på rätt ställe, för alla skämt behöver en överdrift", här är för mig överdriften själva tanken på olika värden.
    Självklart behövs en diskussion, men den handlar inte om män och kvinnor, den handlar som i de flesta andra fall om människor mot idioter... och dom är ganska många tyvärr...

    SvaraRadera
  11. Andreas:
    Läs om min första kommentar; jag KRÄVER inte att du ska förstå. Jag FÖRVÄNTAR mig inte att du ska förstå. Om du förstår är det fine by me.
    De flesta män ser genus som ett hot, skitsnack, dravel och fjanteri för att det hotar deras bild av hur könen ska bete sig och vara. Det kan vara omedvetet, det kan komma från uppfostran men det handlar i grund och botten om konstruerade idéer om kön.
    Du tycker att det finns ett överdrivet tjat, jag tycker att det inte kan diskuteras nog precis som att rasism och annan diskriminering inte kan diskuteras nog. Kritiska frågor ska självklart alltid besvaras. Utan diskussion stannar utvecklingen. Och jag vet att du diggar mig som person. ;)
    Men att glömma vad som har hänt under historiens gång är som att öppna vallarna för att det ska hända igen. Jag vill inte gå tillbaka till 1800-talet. Vill du?

    Fredrik:
    Självklart handlar det inte om män mot kvinnor. Personligen anser jag att kvinnor som är emot genusteorier och som ser ner på feminismen är det största hotet mot jämställdheten, men det är en helt annan diskussion. Diskussioner om genus tycks däremot få de flesta män att tro att kuken krymper. Diskussioner om genus kanske istället kan få män att förstå att det inte är något fel på dem bara för att de inte gillar bilar, stora bröst och Rambo som det socialkonstruerade manliga könet förutsätter att de ska göra.

    SvaraRadera
  12. Till männen som kommenterat; Tack och lov att det finns män som är som ni. Men en sak jag undrar är; om ni nu tycker som ni gör, varför står ni inte upp för det? Det som behövs är bra förebilder som är män och som vågar tala för jämställdhet, som killen i Stockholm live (Betzelius? Eller vad heter han...?). Vältaliga män som vet vad de snackar om, och som inte tolerar att andra män beter sig som svin. Det slår varje rabiat feminist med hästlängder, tror jag.

    SvaraRadera
  13. Jag tror män kan förstå genusteori lika bra som kvinnor, som sagt det är en teori. Jag tror Maria menade, att män aldrig kan förstå hur det känns att inte tillhöra normen i samhället? Sen håller jag med om att det är män som grupp som förtrycker kvinnor som grupp och det innebär alltså att varje enskild man inte ska behöva känna skuld.
    Maria: Det ändå på din lista som gör mig till kvinna är att jag gillar kakor bättre än chips.
    Ingrid: Varför är det bättre med män som talar om jämställdhet än en rabiat feminist(vad det nu är)?
    Själv har jag en teori om att jämställdhet uppnås när vi börjar se individen istället för könet.Utopi? Kanske det.

    SvaraRadera
  14. Shit va ni skriver!
    Pallar inte skriva ngt, lite sövd av filmen Två timmar som du aldrig får tillbaka som går på SVT.
    Men känns som att vi kommer ta upp diskussionen irl ngn gång i framtiden, kanske imorgon efter några bägare.

    SvaraRadera
  15. Maria:
    Stora bröst och snabba bilar i all ära, men är inte det bara ett steg i uppväxten? Kändes själv som jag växte förbi den fasen ganska fort. (föredrog visserligen även som ung Cindy Crawfords små bröst över Pamela Andersons stora, men tar metaforen för vad den är, eller så betyder det bara att min kuk är stor nog för att jag inte ska bry mig om sånt som kan kompensera för den annars...;) )
    Igge:
    Har ett väldigt enkelt om än trist svar på den frågan; Vi har alla våra hjärteämenen och detta är inte mitt! Avskaffande av all censur och en värld med full yttrandefrihet är för mig en större fråga, tyvärr. Eller om inte en större fråga så iallafall en fråga där jag känner att jag kan göra mer nytta. Och visst är det synd att det inte finns fler manliga genusforskare (verkar som de är noll till antalet efter veckans föreläsningar).
    Och du tänker på Magnus Betnér som har många bra poänger på hur han ska uppfostra sin dotter utanför ramarna av konstruerat kön.
    Lina:
    NEJ! Inte "gruppen män" mot "gruppen kvinnor", grupperna är för stora! Ja, män slår kvinnor i mycket större utsträckning än tvärt om, men om vi inte ska generalisera i de stora dragen att vi beskyller "gruppen kvinnor" för jordens överbefolkning så måste vi använda oss av gruppen som inte bara är indelade i penis eller inte penis..

    SvaraRadera
  16. Shit... å här har man missat värsta diskussionen... typiskt! Inte för att jag skulle orka delta men... =)
    Måste bara kommentera en grej: "Cindy Crawfords små bröst"?! Haha! Normalstora heter det faktiskt! =)

    SvaraRadera
  17. Tell:
    Förlåt, "små" var sagt i jämförelse med fröken Andersons motsvariheter. Ber om ursäkt för denna okänsliga kommentar och vill tydligt påpeka att jag är en vän även av versioner mindre än de som innehas av fröken Crawford.

    SvaraRadera
  18. Lina: För att det behövs några män som kliver fram och visar vägen för alla andra män. Om man inte har med sig män i jämställdhetsdebatten så kan man aldrig få någon jämställdhet. Då blir det bara förtryck på andra hållet istället. Det räcker inte bara med att kvinnor tar för sig.

    Koller: Ganska dålig ursäkt faktiskt. Om jämställdhet inte är en viktig fråga för dig kan man undra varför du tar dig tid att skriva inlägg på den här tråden? Hmm...

    SvaraRadera
  19. Igge:
    Svårt att se det som en dålig ursäkt, om jag tycker att detta är en viktig debatt och kan se ett intresse att delta på ett hörn så är det fortfarande ett ganska stort steg till att ta en drivande roll i en liknande debatt. Och den tid och energi som krävs för det sparar jag till områden där jag har mer hjärta. Kan vi inte bara se det som positivt att det finns dem av oss som trots att vi inte topprioriterar frågan ändå ser debatten som såpass viktig att vi inte rakt av slår dövörat till...

    SvaraRadera

Tack för din kommentar, jag försöker alltid svara så snart jag kan!

Thank you for your comment, I always try to reply as soon as I can!

Blog Widget by LinkWithin