14 juli 2007

Hushållsekonomin.

På forumet ville en 15-årig tjej ha tips på billiga lolikläder eftersom hon bara fick 4000 kronor i månadslön.
4000 kronor i månaden? Inga räkningar, inga utgifter för mat?
För det första: Bruden har ett bra jobb.
För det andra: Vad är problemet?

Problemet var att hon hellre ville lägga pengar på teknikprylar än kläder och hon kunde inte hitta balansen.
Jag fick 2000 i månaden på mitt extrajobb när jag var 16 år. Jag fikade och shoppade på Lisa Larsson, jag behövde inte tänka på någonting alls. Livet var fritt och underbart.

Som student behövs det överlevnadstaktik när det gäller att budgetera CSN-pengarna. Jag har mest utgifter i form av räkningar och lån. Jag tillåter mig själv att spendera pengar på det som får mig att må bra: kläder, skor och fika med kompisarna.

Allting handlar om prioritering. Jag äter hellre nudlar och är lycklig i själen.

blog comments powered by Disqus
Blog Widget by LinkWithin