15 juli 2007

Du kan inte hantera sanningen.

Jag har en klasskompis, egentligen flera, men just en specifik klasskompis heter Andreas. Andreas gnällde nyligen i kör med parallellklasskompis Fredrik om att kvinnor har för höga krav, nobbar för lamt och är inte rättframma nog när det gäller relationer. Andreas uppmanar kvinnor att berätta sanningen istället för att gömma sig bakom klyschor.

Klyschorna används för att lindra det smärtsamma i en breakup. Istället för "det funkar inte just nu" skulle mina ex istället fått höra:

"Du är jävligt snygg, men lika blåst."
"Du är för tråkig, vi har inget gemensamt."
"Du behöver en psykolog och receptbelagd medicin."
"Du har dåliga, nedvärderande åsikter om andra människor."
"Du har för liten kuk."

Om jag skulle fått höra något av ovanstående (förutom kuk-kommentaren, förstås) vid ett breakup skulle jag VERKLIGEN ha dålig självbild idag.

Ingen vill höra sanningen. Alla mår bra av vita lögner.

5 kommentarer:

  1. Tja Maria. Skulle kommentera här, men det blev så långt så jag skrev det på bloggen ist. :-)

    SvaraRadera
  2. Kan väl inte säga att jag uppskattar uttycket "gnäller i kör" riktigt eftersom det jag anser att jag om min kollega sysslar med är lite mer konstruktivt än vanligt enkelt gnäll, jag skulle istället säga att vi båda efterlyser en viss ärlighet i samhället och lite hjälp med att komma fram till vad som hämmar våra liv så vi kan göra något åt problemen.
    Jag tror ju personligen att självbilden inte blir bättre av att man bara får veta att man är värdelös och inte får veta varför, ett rakt svar vad det är som inte funkar pekar ut felet, en vag kommentar eller vit lögn å sin sida gör att jag själv måste gå igenom alla små skavanker jag har och fokusera på dem för att komma fram till vilka som är värst...
    Ibland är det nästan så man önskar att det vore så enkelt som att man hade en liten kuk så man alltid kunde utgå från att det var problemet..

    SvaraRadera
  3. Marlon Brando17 juli 2007 12:23

    Tillägg: Ska vi nu inte heller kunna få asiatiska flickvänner som inte kan säga emot när vi kommer upp i åren och inte hittar något annat? Nån fördel ska man väl ha för att man är medelålders vit man tycker man ju.. aja, får väl köpa min flickvänn från sydamerika istället om det ska vara på det viset...

    SvaraRadera
  4. Ok, ni gnäller i duett då. Självklart vill ni inte erkänna att ni gnäller heller, vem vill vara en gnällig jävel? Det blir inga fler brudar iallafall, det är en sak som är säker. Dessutom kanske det faktiskt ÄR fel på en själv ibland. Enkelt.

    Den dagen du köper dig en fru är den dagen du når samhällets botten. Ja, till och med barnamördare står högre i rang.

    SvaraRadera
  5. Ska vi nu inte heller kunna få asiatiska flickvänner som inte kan säga emot när vi kommer upp i åren och inte hittar något annat?

    Ouch, jag fattar inte riktigt vad du menar men det låter verkligen otrevligt i mina gooköron?

    SvaraRadera

Tack för din kommentar, jag försöker alltid svara så snart jag kan!

Thank you for your comment, I always try to reply as soon as I can!

Blog Widget by LinkWithin