22 maj 2007

Vems fel är det?

Hanna spyr galla över PR-byråers utnyttjande av unga tjejers modebloggar.

Vi pratade om exakt samma ämne i skolan när en arbetsgrupp redovisade sitt grävjobb om bloggosfären. Av alla siffror och diagram de ritade och tog fram fanns den självklara frågeställningen; Vem tjänar på bloggen?

Seriösa journalister aktar sig för att använda bloggar som källor. Varför? För att de är åsiktsstyrda. En åsikt är inte fakta. Seriös journalistik bygger på fakta och slutsatser man kan dra utav faktan. Därmed inte sagt att seriösa journalister inte har egna åsikter som de färgas av när de skriver, det vet de i samma ögonblick de väljer att vinkla sin text. Att fara med osäkra källor och framförallt korrumption ses däremot ned på inom hela journalistkåren.

Jag undrar: Vart tog det kritiska medvetandet vägen? Är man villig att sälja sitt omdöme för gratisprover?
Unga modebloggare, som i Hannas exempel, blir förblindade och glada av uppmärksamhet och ifrågasätter inte reklambyråer. Vem är vinnaren? Vem är förloraren?

Miljoner flugor kan inte ha fel - ät bajs.
Bloggarna är det nya bajset. Lita på ditt eget omdöme.

blog comments powered by Disqus
Blog Widget by LinkWithin