14 april 2007

Till modets försvar.

Ted Ljunggren kåserar om modets hårfina skillnad mellan ytlighet och fåfänga.

På grund av mitt klädintresse har jag blivit tillskriven egenskaper som just ytlig, ja tillochmed korkad. För av någon anledning är man automatiskt korkad om man är intresserad av kläder.
Kritik om ytlighet inom modevärlden är inte obefogad men det finns ingen business som inte har ett visst mått av ytlighet i sig. Modevärlden ses med andra ögon för att just modet i sig är förgängligt. Utbytbart, inne, ute på en månad om inte mindre.

Att modevärlden skulle vara korkad är inget jag håller med om. Vi snackar om personer som planerar kollektioner med år av framförhållning, kunskaper om olika material och tygers egenskaper för att få till en specifikt önskad form och i bästa fall revolutionerande skapande av nya formspråk. Det är ett tecken på högre intelligens än vad Bjarne, 24, visar upp när han sätter prillan under läppen och skriker ESSEMMGÖÖÖÖLD så att fönstrena skallrar i kvarteret.

blog comments powered by Disqus
Blog Widget by LinkWithin