02 april 2007

Popularitetstävling.

Det finns vissa forum och diskussionsgrupper på nätet som är stängda, bara tillåtna för en viss krets eller en viss sorts människor. Ju mer hyssj, desto mer status ger det om du kommer åt de gömda ställena. Hur kan något så simpelt som ett nätbaserat forum generera status?

Flockinstinkter.
Du vill ta del av exklusiv information, vara en del av en grupp och känna gemenskap. Helt enkelt få tummen upp och känna att du också duger. Det är inte bara unikt för nätet - krogar, klubbar och skolor tillämpar samma kvalificeringsmått. Här måste du ha svarta skor, dyrast kläder och enbart MVG för att komma in.

Vi och dom. Du och jag. Bättre och sämre människor.
Det börjar kännas omöjligt att ta sig ur det av allmänheten socialkonstruerade facket. Allt detta för ett sketet nätforum.

Ingen outfit-bild idag. Däremot knackade UPS på tidigt imorse och i nyvakenhetsyran öppnade jag dörren i enbart kort linne och trosor med igelkottstryck på. Den manlige budbäraren blev nog glad.

2 kommentarer:

  1. vad är det för forum du skriver om? -nyfiken som vanligt-

    SvaraRadera
  2. Det är faktiskt flera, bland annat ett designforum där min kompis blivit "accepterad" och fått möjligheten att ta del av gömda delar av det forumet.
    De verkar ha en så mysig gemenskap som jag blir svartsjuk på. Jag vill också träffa och tala med roliga människor, liksom! ^^

    SvaraRadera

Tack för din kommentar, jag försöker alltid svara så snart jag kan!

Thank you for your comment, I always try to reply as soon as I can!

Blog Widget by LinkWithin