2007-04-30

Litterär verklighet.

Gothloliscenen kretsar kring en stor litterär ikon: Alice från Lewis Carrolls bok "Alice i Underlandet". Är det så att många inom scenen använder sig av referenser från en bok som de inte ens har läst? Jag har läst boken ett par gånger och tyckte att det var roligt att se referenserna kring Alice inom modet, även om det inte går mycket djupare än ett tryck på en klänning.

Jag frågade folk i ett nyskapat bokforum om deras personliga förhållande till boken. Av någon anledning har jag förutsatt att alla, precis som jag, läst boken minst en gång. Av de få svar jag hittills har fått verkar det som om fler än jag trodde har läst boken först efter att de kommit in i modet. De tycker också att boken är krånglig att läsa, vilket jag till viss del kan hålla med om eftersom det (åtminstone i min upplaga) är ett gammeldags språk och ett annorlunda tempo än i det moderna språket.

Jag älskar böcker och jag skäms lite för att jag läser mindre nu än förr. Jag känner mig tacksam för att min familj lärt mig hur viktigt det är att läsa och uppmuntrat mig att läsa.
Kanske har det också att göra med hur viktigt bokläsandet var under skoltiden? När Lewis Carroll skrev sin bok under andra halvan av 1800-talet var det inte självklart att alla barn kunde läsa. Så är det fortfarande i vissa delar av världen.

2 comments:

  1. Shit, jag gick faktiskt och tänkte på den boken igår kväll när jag gick hem! Jag har den hemma (på engelska, inköpt på ett museum där Lewis Carroll är född (museet innehöll även ett stenåldersskelett. Lewis Carroll och stenåldersmänniska, intressant kombination)), och kände att det var dags att läsa om den! :D

    ReplyDelete
  2. Jag har hört att det finns en bok som heter Annotated Alice som förklarar allt som händer i boken och vilka referenser skämten, sångerna och allt annat kommer ifrån. Den önskar jag mig i födelsedagspresent! *HINT*

    ReplyDelete