04 april 2007

I-landsproblem.

Jag skruvade mig i fåtöljen när jag såg "Darwins mardröm" med Liza. Vapensmuggling maskerad till fiskexport i ett land med prostitution, limsniffande gatubarn och hungernöd. Och där satt jag med en kopp te och hade tryckt i mig chokladbollar och wienerbröd.

Jag vaknade när jag låste upp cykeln. Det tar mig ett par minuter att komma tillbaka till verkligheten efter att jag tittat på film. Det kändes overkligt, orättvist att jag kan slå på min mp3-spelare, cykla hem till min egen lägenhet och klappa på mina andra överflödiga ägodelar.

Allting vi äger, alla saker vi har, det är bara vårt till låns. Antingen till dess att vi tappar bort det eller till dess att vi dör. Det enda vi egentligen äger är våra liv, våra handlingar och vad vi gör med det. Det är ett buddhistiskt tankesätt. Jag tycker att det är fint och jag känner mig så full av dubbelmoral.

blog comments powered by Disqus
Blog Widget by LinkWithin