06 april 2007

Dold rasism - i dess värsta form.

Förfest inför en asiatfest i Stockholms innerstad. Vad är en asiatfest? Jo, en fest bara för asiater som hänger på ett visst onlinecommunity (även det enbart för asiater).

Glad stämning, Baccardi Razz blandat med Sprite i ett högt glas, trevligt sällskap. En av gästerna börjar raljera om hur bra det är att biljettpriserna höjts för icke-asiater. Jag skriker "RASISM!" rakt ut i protest och raljeraren höjer på ögonbrynet.
- Du ska väl inte bry dig, du är ju asiat. säger han och synar mig.
- Eller... är du adopterad?

Det finns få saker jag blir så förbannad på som när folk ska anmärka på mitt ursprung. Speciellt när det kommer från andra asiater, men framförallt när det kommer från andra asiater som tycker att "renrasiga" asiater är bättre, mer värda. Vissa asiater går tillochmed så långt att de gör skillnad på bättre och sämre asiater. Som till exempel kineser, koreaner och japaner.

Raljeraren, som för övrigt vägrade tro att jag var av blandat ursprung, fortsatte med att säga några av de vidrigaste, hemskaste sakerna om samtliga asiatiska folkslag. Det handlade främst om etnisk rensning och gamla synder från andra världskriget. Självklart var hans eget asiatiska folkslag bäst, trots att de också gjorde sjuka grejer under världens historia.
Jag kokade av ilska när han förmätet sa:
- Om jag skulle våldta och döda en [insert asiatiskt folkslag] tjej skulle min släkt bli stolt över mig och min mamma skulle komma med mat till mig i fängelset varje dag.

Vilket asiatiskt folkslag han själv tillhörde tänker jag inte avslöja för det spelar inte någon roll. Oavsett etnisk bakgrund är du fortfarande rasist om du gör sådana grova, negativa skillnader på folkslag - så till den milda grad att du, som raljeraren, sitter och hotar din bästa vän till döden den dagen ditt eget folkslag tar över världen. Som hämnd för någonting som hände för 50 år sedan. Bara för att din bästa vän inte är av samma ras som du.

Jag klädde på mig och sa till min kompis att det här, det var det värsta bullshitet jag någonsin hört i hela mitt liv.
- Men Maria... ska du inte gå på festen med oss? undrar raljeraren.
- Nä - vissa måste ju betala extra för att komma in, sa jag och önskade en glad jävla påsk.

blog comments powered by Disqus
Blog Widget by LinkWithin