14 mars 2007

Jag vill VISST ha jobb.

Enligt Stockholm Citys högskoleguide ska man utbilda sig till journalist om man inte vill ha något jobb alls. Enligt deras källor utbildas det för många journalister jämfört med vad arbetsmarknaden behöver.

Alla expertprognoser om morgondagens jobbtillfällen är ett resultat av min generations arbetsnojja. Jag har växt upp med slagorden "utbildning ger jobb". Dels för att det är sant, dels för att millennieskiftets fyra första år var en ren jävla katastrof för alla arbetshungriga ungdomar som trots flertalet MVG inte ens kunde vara säkra på att få kassajobbet på ICA.

Utbildning ger jobb, alltså. Vad skulle jag bli då? "Följ dina drömmar", sa mamma och pappa. Och drömma, det kan min generation. Min generation tar hellre ett jobb att älska varje dag, i nöd och lust, till döden skiljer oss åt istället för att fylla våra bankkonton till brädden för att kunna fika på en HEL bulle när vi är på andra sidan av 65.

Jag gillar att skriva och min barndomsdröm var att bli journalist. Konstnär och gymnasielärare är andra yrken som Stockholm Citys källor anser inte ha någon ljus framtid. Vems barndomsdrömmar slås ner där? Det ses även ner på yrken som musiker, modell och i stort sett hela mediebranschen.

Jag ska bli journalisten som får alla arbetsprognosexperter att surt ångra sina uttalanden. För jag lyssnar på mina föräldrar.
Speciellt när de säger; "Vill du - så kan du."

1 kommentar:

  1. Håller med till 100%. Allas stora karriärsdröm är inte att ha högar av pengar, vissa nöjer sig med att bli lyckliga av att göra något de gillar.

    Och självfallet går det - kör hårt! Jäklaranamma är läskigt underskattat.

    SvaraRadera

Tack för din kommentar, jag försöker alltid svara så snart jag kan!

Thank you for your comment, I always try to reply as soon as I can!

Blog Widget by LinkWithin