05 januari 2007

Lilla boken.

Jag hittade en liten bok med blank vit pärm vid tunnelbaneuppgången. Först trodde jag att det var någon som hade glömt den till dess att jag såg att den låg i en hög med liknande böcker. Jag bläddrade snabbt i den och såg ett fotokollage. Eftersom Nina väntade stoppade jag bara ner den i väskan.

När jag kom hem letade jag efter en titel eller ett författarnamn men hittade ingetdera. Jag bläddrade igenom boken och tittade på bilderna. Senast jag läste en ren bildbok minns jag inte ens, kanske var den i mjukplast och hade färgglada djur i sig. Den här bildboken hade djur i sig, mest katter. Deras enda färg var röd utav blodet som droppade från deras munnar där de låg platta på asfalten. Hela boken var som en nattvandring av samlade intryck. Makabra och obehagliga fynd i skogen, på väggar och gator. Jag letade igen på pärmen efter någon avsändare. Ingenting. Bara blankt.

Jag vill veta vem det är som har gjort den.
Jag skulle vilja fråga; "Kommer det någon uppföljare?"

blog comments powered by Disqus
Blog Widget by LinkWithin