27 december 2006

Word.

Jag firade sen jul igår med Sten, Josef, Li och Dominique. Vi pratade om ord i det svenska språket och allting började med att jag frågade Sten om det verkligen var sant att Svenska Akademin faktiskt har godkänt att det är grammatiskt korrekt att säga "ett apelsin".

Ibland vill jag säga saker på ett sätt fast jag tänker på ett annat ord samtidigt. Resultatet blir att jag stjälper ur mig någon knäpp kombo och då blir det nya ord. Jag brukar låtsas att jag är stensäker på att ordet jag just sagt är något etablerat.
"Fluffyduffy" sa jag till Fina häromdagen när jag blev arg på att hennes ex verkar leva i något slags fantasivärld. Egentligen heter det ju "lovey-dovey" men det låter fult.
"Toppersta" blev till häromdagen när vi pratade om bergsbestigning. Jag ville egentligen säga "toppen" eller "översta". Eller hur det nu var. Jag använde det igen när jag sa: "Från det toppersta av mitt hjärta, så glad blir jag." Det lät väldigt fint och tjejen jag sa det till blev väldigt glad hon också.
En negativ benämning jag brukar använda på personer är "mellanslag". Exempelvis; "Han är ett jävla mellanslag." Kanske viktig för sammanhanget men totalt osynlig och blir därför tagen för givet.

Ofta tar jag det svenska språket för givet. Jag slarvar med meningsbyggnad, jag har dålig koll på genetiv och adjektiv och vad det nu var som ville kramas med bollen och ringen. När jag inte tror att mitt svenska ordförråd räcker till att beskriva mina känslor tar jag till engelskan. "TOTALLY!!!" utbrast jag i mobiltelefonen till Mooness när jag skulle förklara exakt hur glad jag blev när jag hittade ett par fantastiskt snygga sneakers för 200 kronor på mellandagsrean. Varför dög inte "SKITGLAD!!!" i det här sammanhanget? Jag vet inte, kanske är jag Sex and the City-skadad, allting beskrivs med "totally", "fabulous" eller "fuck".

"Så länge man förstår vad ni säger så gööör det inget!" sa min engelskalärarinna på högstadiet. Det var egentligen bara en tröst till de som inte hängde med riktigt i undervisningen. Fel meningsbyggnad och dålig ordförståelse leder till missförstånd.
"Du använder fel ord." sa min journalistiklärare på högskolan när jag svarade "arkiv" och inte "diarie" på tentafrågan om vad man kallar avdelningen i kommunen där in- och utgående post sorteras. Jag blev ledsen i hjärtat men jag visste att hon hade rätt. Petitesser tar livet av mig.

blog comments powered by Disqus
Blog Widget by LinkWithin