07 december 2006

Mansidealet.

Illamående, magont och dålig hals igen. Jag hatar hösten för att jag jämt blir sjuk.

Jag och Lina gick till biblioteket vid nio igår och planerade vårt medieanalysarbete. Vi har funderat på att jämföra mansbilden i Slitz/Café mot mansbilden i Damernas Värld/Elle. Det finns otroligt mycket kring forskning om genus i media men det har gjorts mest forskning kring hur kvinnor påverkas av media. Inte så konstigt kanske. Jag tror ändå att det är fler killar än vad man tror som påverkas av mansidealet åt det sämre hållet.

Förra året hade en uppsats gjorts om mansbilden i flera nummer utav en och samma damtidning. Uppsatsen hette "Män är djur". Killarna är antingen objekt som ska tämjas ("Lär din kille städa!") eller objekt som ska tillfredsställas ("69 sexknep för sängen").
Slitz och Café sitter på toppen av herrtidningstäppan. Killarna matas med en machoimage - tänder du inte på den här blondinen med stora bröst så är du ingen riktig man.

Killar som säger att de inte påverkas av medias mansbild har jag svårt att tro på. Vem är det annars som sagt åt dom att träna? Att skaffa ett soft stekarjobb, att ha massa brudar, att vara dominant.

I en meningslös diskussion, meningslös på grund av att de som jag diskuterade med inte kunde argumentera ordentligt, hävdades det att nakenfoton på exempelvis Markus Schenkenberg inte var störande för det manliga könet. Jämför ett nakenfoto på Markus Schenkenberg med ett nakenfoto av Kate Moss. Kate Moss är kvinna, poserar som om hon är medveten om sin betraktare och tillgänglig för den. Markus Schenkenbergs poser är heroiska, uppvisande av någon slags muskelperfektion som, i jag-vet-inte-vems ögon, skulle vara värd att sträva efter.

Sverige kanske är världens mest jämställda land men det finns fortfarande mycket att jobba på. Åt båda håll.

blog comments powered by Disqus
Blog Widget by LinkWithin