21 december 2006

"Här är allt som vanligt."

Stockholm...
... stad i världen.
... är jag född i, här har jag min familj.
... i mitt hjärta.

Mina kusiner blir större, min faster gnäller på julstressen och man kan köpa enkelbiljetter till pendel och buss på Pressbyrån.
I övrigt, inget nytt. Håll till höger i rulltrappan för att lämna plats åt de som är mer stressade än vad du är. Drottninggatan liknar blodforsen i The Shining. Festinbjudningarna ramlar in i god tid till fredag.

Mitt stockholmska jag längtar efter att bli frisläppt men det balanserar på gränsen till att falla tillbaka i schablon. Fikapratet handlar mycket om just det, hur man har förändrats sedan man flyttat till en mindre stad.
Kalmar-Maria tycker att det är spännande när Netto öppnar butik på södra sidan av staden trots att den ligger lika långt bort från hemmet som den gamla. Stockholms-Maria försöker pussla ihop fester och shoppingturer för att hålla sig up to date.

"Man får ju verkligen perspektiv på saker!" försöker man intala sig själv genom latteskummet. Kalmarsällskapet suckar rastlöst. Stockholmssällskapet flinar medlidande.
Minst en gång i veckan funderar jag på varför jag medvetet plågar mig själv genom att bo i en stad som rent psykiskt sett är alldeles för liten för mig. När jag stiger av X2000 vid Centralen slås jag av en tanke; konkurrensen är så intensiv i Revir NollÅtta att självfötroendet jag bygger upp nere vid den småländska kusten kommer att bli mitt främsta vapen om drygt ett år.

"All shall love me and despair!!!"
... eller något sånt. Ska jag kanske se över mina karriärsmål till nyår?

3 kommentarer:

  1. Love you babe, tid att pussla in mig i någonstans i ditt hektiska schema? Saknar dig!

    SvaraRadera
  2. maria. jag skiter i om du hatar kalmar. du gör i alla fall min tid i den staden mycket angenämare och meningsfull än om den skulle vara utan dig. puss och GOD JÄVLA JUL på dig. / liza

    SvaraRadera
  3. Maria! :) god jul och allt sånt på dig nu.... puss puss

    SvaraRadera

Tack för din kommentar, jag försöker alltid svara så snart jag kan!

Thank you for your comment, I always try to reply as soon as I can!

Blog Widget by LinkWithin