09 november 2006

Punktpunktpunkt

Vi har lärt oss intervjuteknik, att kunna styra och ställa rätt frågor så att man får rätt svar. Ibland känns det som om vissa i klassen använder sig av intervjutekniken i vardagliga samtal. Det kan också vara jag som är paranoid och bara vill prata om väl valda delar av mig själv. Tur att vi också har lärt oss hur offentliga personer medietränas, det vill säga ser igenom journalisters strategiska frågor, så att jag kan välja hur mycket jag vill prata om.

Just nu har vi radiokurs och vi har nyhetssändningar två gånger om dagen. Jag har skrivit så mycket telegram att jag tror att det börjar påverka mitt personliga sätt att skriva. Exempel på hur ett telegram skulle ha sett ut om det hade varit ovanstående stycke:
"Intervjuteknik kan nu missbrukas av journaliststudenter - detta är Maria Sjöberg på Högskolan i Kalmar rädd för. Maria Sjöberg är själv journaliststudent på Högskolan i Kalmar. Maria Sjöberg påstår att vanliga journaliststudenter skulle kunna användas till att gräva fram intima uppgifter även i vardagliga samtal."

Jävligt repetitivt alltså.

Någonting annat som är jävligt repetitivt är min playlist. Det känns alltid som att jag har för lite musik att lyssna på. Jag är en sån där periodlyssnare. Jag lyssnar på en stil under ett par månader och sedan byter jag helt. Från techno till country, typ. Eller inte riktigt country. Eller jo, jag har ju faktiskt lyssnat på Dolly Parton ett par gånger nu i veckan förresten.

2 kommentarer:

  1. Hittade hit via Hanna Fridens blogg, såg att även du pluggar journalistik. Jag läser på en folkhögskola i norr!

    SvaraRadera
  2. Oh så roligt, en blivande medarbetare. :) Välkommen.

    SvaraRadera

Tack för din kommentar, jag försöker alltid svara så snart jag kan!

Thank you for your comment, I always try to reply as soon as I can!

Blog Widget by LinkWithin